Vasta 14-vuotias kuskilupaus rallin SM-sarjaan

Kouvolalainen 14-vuotias Lauri Halonen ajaa tällä kaudella rallin SM-sarjassa.
Lauri Halonen ja Niklas Heino
Lauri Halonen ja Niklas Heino. Kuva: Lauri Halosen tiedotus
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossista ralliin vaihtava Halonen ajaa kartanlukija Niklas Heinon kanssa nuorten luokassa V1600 Ford Fiestalla. Tulevan kauden tavoitteena on kerätä kokemusta sarjasta ja kasvattaa vauhtia tasaisesti vuoden mittaan.

Halonen ajoi ensimmäisen rallinsa jo 11-vuotiaana Latviassa Enni Mälkösen kartturoimana, mutta sen jälkeen keskittyminen on ollut crosskartissa. Pitkän tähtäimen suunnitelmana Halosella on kehittyä kuljettajana ja siirtyä rallissa kohti nopeampien autojen luokkia.

– Ralli on aina kiinnostanut, ja nyt kun iän myötä on mahdollisuus päästä ajamaan SM-sarjaan, niin on oikea aika siirtyä toiseen lajiin. Crosskartista olen oppinut auton käsittelyn. Mitä vähemmän luisua, sen nopeammin etenee, Halonen sanoo.

– Olen ajanut harjoitteluna kymmenen rallia viime vuosien aikana, joten aivan kylmiltään ei tarvitse lähteä.

Rallin SM-sarja käynnistyy 13. tammikuuta Riihimäeltä ja päättyy lokakuussa Kiteelle. Nuorten SM-sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, kaksi talvella ja neljä kesän ja syksyn aikana. Rovaniemellä helmikuussa ajettava Arctic Lapland -ralli ei kuulu nuorten sarjaan, mutta Halonen starttaa myös ”Tunturiin”. Talven aikana suunnitelmissa on ajaa viisi tai kuusi kilpailua.

Rallin SM-sarjaan on tullut muutoksia. Nuorten luokan kuljettajat ajavat nuotista ja lähtevät reitille yleisen luokan kanssa, mutta keräävät pisteitä omassa nuorten alle 18-vuotiaiden SM-sarjassa sekä yleisessä sarjassa.

– Hyvä asia, että pääsee ajamaan nuotista. Olisin toki muutenkin lähtenyt nyt mukaan, kun täytän tämän vuoden marraskuussa 15 vuotta, Halonen taustoittaa.

Halonen ja Heino ovat päässeet ajamaan lähes 300 testikilometriä, jonka aikana vauhti on noussut ja nuotin tekeminen sekä käyttäminen on hioutunut entisestään. Päänvaivaa on aiheuttanut vain harjoituksissa rikkoutunut vaihdelaatikko, sillä uuden hankkiminen vuodenvaihteessa on ollut vaivalloista.

– Nuotin käyttäminen on parantunut koko ajan. Laatikko hajosi Hirvensalmella ajetussa testissä juuri ennen joulua, pyhien aikana on ollut vaikea löytää Suomesta uutta laatikkoa. Konsta Saariselta löytyi onneksi varalaatikko ja Kimmo Jäppiseltä osia, joten heidän avulla saatiin kasattua yksi toimiva laatikko, mutta sekin antautui Mäntyharjulla testissä. Kärrättiin Fiesta talliin ja nostettiin ylös. Vika löytyi onneksi nopeasti ja saatiin kuntoon, Halonen summaa.

Halonen on asettanut tavoitteet maltillisiksi debyyttikaudellaan SM-sarjassa.

– Tavoite on nousujohteinen kausi, ja pitää auto ehjänä. Aina on voitto mielessä, mutta pitää ajatella rehellisesti, että nyt on ensimmäinen kunnon kausi rallia, joten tulos tulee, kun on sen aika, Halonen miettii.

Lue myös nämä

  • Uusimmat