Montessa päästiin kunnolla vauhtiin torstai-iltana, jolloin Toyotan Elfyn Evans otti kisan komennon. Walesilaisella on klassikkokisassa 15,1 sekunnin etumatka Hyundain Thierry Neuvilleen kahden erikoiskokeen jälkeen.
Toyotan Sebastien Ogier yrittää jahdata kymmenettä voittoaan Montessa, mutta hän on jäänyt kärjestä 21,6 sekuntia ennen perjantain pätkiä. Hyundaille palannut Ott Tänak on kisassa neljäntenä (+22,8).
Kilpailua isännöivän Gapin ympäristössä on ollut kuivat ja poikkeuksellisen lämpimät olosuhteet ennen rallia. Perjantaiaamuna pätkillä saattaa kuitenkin vaania vaarallisia paikkoja.
Rallit.fi kävi tutustumassa perjantaiaamun ensimmäiseen erikoiskokeeseen torstaina. Pätkän ajaminen jäi kuitenkin kesken, koska jäinen paikka oli yllättänyt edellä menneen pakettiauton, joka oli liukunut ojaan.
Eräs suomalaiskuljettaja sortui virheeseen samalla tiellä joitakin vuosia sitten.
Perjantai 26.1.
Perjantaina ajetaan Gapin itä- ja eteläpuolilla. Kolmesta kahteen kertaan ajettavasta pätkästä muodostuu vain 105 kilometriä.
Perjantain aikataulu (Suomen aikaa): 09.51 EK3: St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 1 (16,68 km) 11.24 EK4: Champcella – Saint-Clément 1 (17,87 km) 12.57 EK5: La Bréole – Selonnet 1 (18,31 km) 14.25 Huolto: Gap 15.56 EK6: St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 2 (16,68 km) 17.29 EK7: Champcella – Saint-Clément 2 (17,87 km) 19.02 EK8: La Bréole – Selonnet 2 (18,31 km) YHTEENSÄ: 105,72 km
EK3+6 St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve on tuttu erikoiskoe vuosista 2016–2020. Se ajetaan nyt täysin samassa muodossa kuin 2018–2020.
Pätkän alussa ajetaan liikenneympyrän ympäri ennen kuin lähdetään nousemaan vauhdikkaasti kohti Ancellen hiihtokeskusta. Tällä osuudella Elfyn Evans poistui vuonna 2019.
Ancellen hiihtokeskuksen jälkeen alamäkiosuus on kapeampi ja usein myös lumisempi. Täällä Juho Hänninen ajoi ”suoraan siihen v***n puuhun” vuonna 2017.
Pätkä päättyy vielä leveämmälle ja kulmikkaalle tielle, joka myös usein on kuivempi kuin sitä edeltänyt kapea metsäosuus.
SS4+6 Champcella – Saint-Clément on toisinpäin käännetty ja lyhennetty versio vuonna 2020 esitellystä erikoiskokeesta, jolla Ott Tänak ajoi tuolloin rajusti ulos.
Pätkän edellisvuosista poisjätetty osuus on tähän suuntaan ajettuna alkupäästä. ”Tänakin paikka” on puolivälin nopealla osuudella, kun taas alussa ja lopussa on syheröisemmät ja vuoristoisemmat osuudet.
EK5+8 La Bréole – Selonnet on ajettu vuosina 2019–2021, joista kaksi ensimmäistä hieman eri muodossa tämänvuotiseen nähden.
Pätkän alku ja loppu on kapeaa, mutta silti vauhdikasta tietä. Keskellä on leveämpää tietä, joka kääntyy jatkuvasti kuin Korsikalla. Lopussa taas mennään vauhdikkaasti nyppylöiden yli.