Toyotan isolta pomolta erikoinen lausunto Kalle Rovanperän upean voiton jälkeen

Autonvalmistaja Toyotan hallituksen puheenjohtaja Akio Toyoda seurasi mielenkiinnolla japanilaismerkin miehistöjen otteita Kenian Safari-rallissa.
Akio Toyoda ja Kalle Rovanperä
Akio Toyoda ja Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on whatsapp

Toyota järjesti jälleen viime viikonloppuna upean näytöksen Afrikassa. Tällä kertaa Kalle Rovanperä ja Takamoto Katsuta ajoivat kaksoisvoittoon, ja lisäksi Elfyn Evans otti kisasta nelostilan.

Tallin puheenjohtajana toimiva Toyoda kehui kuskiensa suoritusta.

– Kalle ja Jonne (kartanlukija Halttunen), onnittelut jälleen voitosta Keniassa kahden vuoden tauon jälkeen. Kiitos, että ajoitte älykkäästi ja selvititte rajut tieolosuhteet ilman ongelmia, Toyoda kertoi.

Safari-ralli palasi MM-sarjan kalenteriin vuonna 2021. Siitä lähtien kilpailu on ollut Toyotan temmellyskenttä.

Neljän vuoden aikana talli on saavuttanut kisassa kaksi neloisvoittoa ja kaksi kaksoisvoittoa. Se on saldo, joka erityisesti lämmittää Toyodaa.

Toyota osoitti jälleen savanneilla, että sen Rally1-auto on luotettava ja kestävä.

– Kenian rallin ennakkotesti ajettiin Portugalissa ja testin aikana satoi rankasti. Talli raportoi minulle, että heillä oli ”onnekseen” rankkasade, ja useat osat menivät rikki. Ralli pidettiin nyt sadekauden aikana, ja insinöörit sekä mekaanikot jatkoivat parannusten tekemistä rallin alkuun saakka, Toyoda sanoi.

Tämän jälkeen Toyotan iso pomo kiitteli hieman erikoisempaa tahoa Rovanperän upeasta voitosta.

–  Kuullessani sanan ”onnekseen” muistin GR Yaris -insinöörien sanat. He aina sanovat minulle, yhtenä Toyotan kuljettajista, ”kiitos, että rikoit auton, sillä se tulee vielä vahvemmaksi”. Joten tällä kertaa haluan tiimin puolesta kiittää Portugalin sadetta, joka teki GR Yaris Rally1 -autosta vahvemman ja toi meille ensimmäisen voiton, sanoi 67-vuotias Toyoda, joka itsekin ajaa rallia.

Lue myös nämä

• Uusimmat