Teemu Sunisen matka Australian MM-rallissa katkesi vain yhtä erikoiskoetta ennen maalia. Opintomatka kaukana kotoa oli siihen asti sujunut suotuisissa merkeissä.
Australian ralli tarjosi tälläkin kertaa olosuhteet, joissa virheisiin sortuivat kokeneemmatkin kuljettajat. Suninen ja kartanlukija Mikko Markkulan suoriutuivat reitistä virheettä sunnuntain pyörähdystä lukuun ottamatta.
Sunnuntaina sade oli kastellut erikoiskokeet kisakaupunki Coffs Harbourin pohjoispuolella siihen kuntoon, että kolmantena autona reitillä ollut Suninen ei ollut uskoa silmiään.
Miehen ohjaama Ford pysyi käsissä, mutta myös maltti oli valttia vaikeissa olosuhteissa. Tällä kertaa ei maltistakaan ollut apua, sillä Sunisen auto hyytyi reitille, kun ajamatta oli enää seitsemän kilometriä pitkä Power Stage.
– Laturi hajosi, emmekä pystyneet sitä korjaamaan. Niinpä ralli jäi meiltä kesken ennen viimeistä erikoiskoetta, mutta kilpailu oli meille muilta osin hyvä. Voin olla tyytyväinen moniin asioihin – varsinkin joihinkin erikoiskoeaikoihin, joita ajoin, sanoinen Suninen, joka oli kisassa seitsemäntenä ennen keskeytystään.
Oppia tarttui Sunisen ajohaalarin hihaan etenkin irtosoralla ajamisesta. Australian erikoiskokeilla tiet ovat paksun soran peitossa, eikä rengas pure tavalliseen tapaan tien pintaan.
– Siinä se iso haaste juuri olikin, kun sitä ei silmällä aina nähnyt, missä se oikea jarrutuspaikka on. En halunnut sortua virheisiin, joten ajoin mahdollisimman tarkasti. Kokonaisuudessaan saamamme oppi näistä teistä oli varsin merkityksellinen. Joissain paikoissa olisin voinut tosiaan koettaa vähän aggressiivisempaa ajotapaa, mutta toisaalta hyvä näin, että teimme ehjän suorituksen, hymyili Suninen.
Suninen ajaa myös ensi kaudella M-Sport Fordin WRC-tiimissä.