Teemu Sunisen hylkäys nosti toisen suomalaiskuskin ykköseksi – ”Ei voittoa ole koskaan kiva saada tällä tavalla”

WRC2-luokan voittaja Teemu Sunisen kilpailusuoritus Suomen MM-rallissa on hylätty.
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sunisen hylkäyksen myötä WRC2-luokan voittoon nousi Emil Lindholm, toiseksi Viron Egon Kaur ja kolmanneksi Uuden-Seelannin Hayden Paddon.
 
Sunisen tulos hylättiin sunnuntaina liian kevyen etupuskurin vuoksi. Minimipaino on säännöissä määritelty ja se on 4 510 grammaa. Sunisen etupuskuri painoi 3 931 grammaa.

– Ei voittoa koskaan ole kiva saada tällä tavalla. Tiedämme, että missä järjestyksessä ajoimme rallin maaliin. Mutta ralli on myös tiimilaji, jossa jokaisen osa-alueen on toimittava sääntöraamien sisällä. Ei tämä henkilökohtaisella tasolla kuitenkaan millään tavalla voitolta tunnu, Lindholm tunnusti.

– WRC2 Junior-luokan kärkipaikalle olisimme nousseet ilman hylkäystäkin ja se on hieno asia. Siinä sarjassa tilanne on ihan hyvä. Saimme ajettua myös tiimillemme Toksport WRT:lle tärkeitä pisteitä, ja he saivat nyt enemmän pisteitä. He myös nämä lisäpisteet ansaitsevat, sillä he valmistivat meille tähänkin ralliin kaikin puolin hyvän auton.

Täydet pisteet WRC2-luokasta nostivat Lindholmin luokan MM-pisteissä seitsemänneltä sijalta kolmanneksi ja WRC2 Junior -luokan johtoon. Lindholm löysi omasta suorituksestaan Suomen MM-rallissa myös parannettavaa.

– Voittoa lähdettiin tavoittelemaan, mutta Teemu pääsi perjantaina meiltä turhan kauaksi karkuun. Vaikka me lauantaina ja sunnuntaina vähän häntä kiinni saimme, niin emme tarpeeksi kuitenkaan. Viimeisellä EK:lla meillä oli vasemmassa takapyörässä hidas rengasrikko, ja siinä meni muutama sekunti, Lindholm kertoi kisan jälkeen.

–  Olen tottunut ajamaan rallin SM-sarjassa kärjessä ja irtohiekalla. Ajotyylini irtosoralla on sellainen, että auto menee ja se saakin mennä hieman sivuluisussa, koska rengas puree silloin irtohiekassa paremmin. Jyväskylään lähdimme samankaltaisilla säädöillä kuin SM-ralleihin. Mutta kun ajamme MM-sarjassa lähtöpaikalla 15–20, pito urassa on parempi ja sitä tulisi käyttää jatkossa paremmin hyödyksi.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Suomen MM-rallista.


 

Lue myös nämä