Teemu Suninen valottaa rajun ratkaisunsa syitä – ”Siellä oli enemmän tarve maksukuskeille”

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: M-Sport WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Teemu Suninen teki taustatiiminsä kanssa kovan ratkaisun, kun he ilmoittivat viime perjantaina, että yhteistyö brittitalli M-Sport Fordin päättyy. 

Sunisen ja Malcolm Wilsonin johtaman M-Sportin yhteistyö alkoi upeasti vuonna 2017, kun kahdesta ensimmäisestä kisasta WRC-autolla Puolassa ja Suomessa napsahti sijat kuusi sekä neljä.

Myös vuodet 2018-19 sujuivat vielä hyvin, kun päivänvalon näkivät jokelalaisen ensimmäiset palkintosijat MM-sarjassa. Koronavuosi 2020 olikin sitten alamäen alku. Talousvaikeuksista kärsinyt M-Sport ei pystynyt panostamaan kunnolla auton kehitystyöhön, mikä oli kunnianhimoiselle suomalaiselle hankala pala sulattaa.

– Viime vuosi meni vielä ihan kohtuullisesti. Aika kylmiltään joutui silloinkin lähtemään kisoihin ja kehitys loppui osittain tiimiltä, mutta tänä vuonna homma on mennyt vielä huomattavasti taaksepäin. Moni kisa on kariutunut tekniikkamurheisiin. Ja sitten, kun on ollut pieni mahdollisuus, että auto kestäisi maaliin saakka, sitten on tullut itselle muutamat virheet, Suninen itse summaa Rallit.fille.

– Sitä kautta tämä kausi on mennyt aika pieleen. Toivotaan, että sen pystyy kääntämään nyt ja ajamaan hyvät testit kisoihin sekä valmistautua kunnolla – saada erilainen päätös tähän kauteen, uutta autoa loppukauden ralleihin etsivä Suninen jatkaa.

M-Sport kuittasi nopeasti Sunisen ilmoituksen jälkeen, ettei suomalaisen palveluksille ollut edes tarvetta ensi vuonna. Totta tai ei, tässä tilanteessa Sunisen päätös tuntuu enemmän kuin järkevältä. Ehkä se olisi vain pitänyt tehdä jo huomattavasti aiemmin.

– Olemme tyytyväisiä järjestelyyn. Teemu ei kuulunut meidän suunnitelmiin vuodeksi 2022, joten tämä oli hyvä ratkaisu, M-Sportin nokkamies Wilson sanoo Dirtfishin sivuilla.

– On sääli, ettei meidän homma toiminut. Kuten voitte kuvitella, kukaan ei olisi halunnut sitä enemmän kuin minä. Meillä ei ole kuitenkaan mitään kaunoja Teemun kanssa. Tämä oli ystävällismielinen järjestely, enkä tyrmää, että emme voisi työskennellä yhdessä joskus tulevaisuudessa.

Vaikka Sunisen ja M-Sportin viimeiset ajat yhdessä eivät sujuneet ruusuisesti, jäi Sunisella silti hyviä muistoja vuosien varrelta.

– Hyvä mieli on päällimmäisenä, kun muistelee kaukaisempaa historiaa. Oli hienoa päästä ajamaan (Sebastien) Ogierin ja (Ott) Tänakin vieressä. Sitten kun pystyin ajamaan heitä kovempaa esimerkiksi Suomessa heti debyyttikilpailussa, niin olihan se kova nostatus itselle ja hieno fiilis, Suninen muistelee.

– Oli tärkeää olla vuosi Ogierin rinnalla ja nähdä, miten hän tekee töitä ja ajaa sekä ottaa ylipäätään häneltä oppia. Myös Elfynin (Evans) ja (Esapekka) Lapin kanssa meillä oli hyvä tiimihenki. Se toimi hienosti. Tämä viimeinen vuosi on ollut kaikin puolin haastavampi, Suninen jatkaa.

Suomalaiskuskilla ei ole tietoa, miten M-Sport otti eroilmoituksen vastaan. Ilmeisesti tilanne oli kuitenkin molemmille osapuolille sopiva.

– Sanotaan ihan rehellisesti, etten ole vastausta kuullut. Timo (manageri Jouhki) laittoi sähköpostin sinnepäin, mutta vastausta en ole kuullut. Yritimme tehdä sen sovussa, ja se oli ehkä enemmän molemminpuolinen juttu. Sen verran vähän sai testata ja ajaa. Tuntui, että siellä on enemmän maksukuskeille paikka ja tarve. Se homma ei tukenut toistemme juttuja, Suninen ruotii.

Katso alapuolelta Sunisen haastattelu heinäkuisen Viron MM-rallin jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,384164″ ap mute]

Lue myös nämä