Antti Loposen vapaa-aika kuluu rallikarttojen parissa. Kuva: Antti Loponen

Tamperelaisesta rallifanista tuli MM-rallien reittiasiantuntija – Antin blogia hyödyntävät myös MM-sarjan huiput

Tamperelaisen Antti Loposen ralli-innostuksen taustalla on tuttu tarina: Juupajoella asuneen perheen isä tutustutti poikansa lajiin 1980-luvun loppupuolella, ja siitä se lähti.

Mutta yksi asia erottaa nyt 34-vuotiaan Loposen muusta rallikansasta. Hänen intohimonaan ovat rallireitit ja -kartat, joiden pariin hän syventyy harva se päivä. Loponen ylläpitää omaa It Gets Faster Now! -blogiaan, jossa hän muun muassa analysoi rallin MM-sarjan osakilpailuiden reitit tyhjentävän yksityiskohtaisesti – ja vieläpä englanniksi. Lisäksi hän on pistänyt vanhoja rallireittejä digitaaliseen muotoon rally-maps.com-sivustolle.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Rallin seuraaminen jäi Loposelta vähemmälle 2000-luvun taitteen jälkeen, mutta uusi kipinä lajiin syttyi pari vuotta sitten.

– Se oli monen asian summa, mutta siihen vaikutti varmasti se, että tulin isäksi, ja muut harrastukset menivät hankalammaksi. Myös MM-sarjan vuoden 2017 uudistukset, uudet WRC-autot, Toyotan mukaantulo sekä ylivoimaisen Volkswagen-tallin lopettaminen olivat vaikuttavia tekijöitä, Loponen taustoittaa.

Kesällä 2017 Loponen aktivoitui Twitterissä, missä käydään jatkuvasti keskustelua kansainvälisestä rallista. Marraskuussa 2017 hän pisti pystyyn rallireitteihin keskittyvän bloginsa. Loposen blogikirjoitukset keräsivät aluksi satoja lukijoita, mutta tänä päivänä tamperelainen reittiekspertti tarjoaa sisältöä tuhansille rallifaneille ympäri maailman.

”Twitterin merkkimäärä ei enää riittänyt”

Mutta miksi kirjoittaa blogia juuri rallireiteistä? Loponen sai idean kesällä 2017 luettuaan Suomen MM-rallin kilpailunjohtajan Kai Tarkiaisen haastattelun.

– Tarkiainen sanoi haastattelussa, että seuraavana vuonna Neste-ralliin ei tehdä shikaaneja, vaan mennään pienemmille teille. Siitä tuli sellainen inspiraatio, että mitä nämä hitaammat tiet voisivat olla, ja rupesin selvittelemään, missä pätkiä on ajettu. Sitten totesin, että eihän siitä löydy tietoa mistään netistä – ne pitää laittaa sinne itse.

– Rupesin haalimaan karttoja itselleni ja arkistoimaan niitä rally-maps.comiin. Nyt niitä karttoja on digitoituna siellä vuoteen 1980 saakka. Selvitystyötä tehdessäni huomasin, että reitteihin liittyy kaikenlaista mielenkiintoista: reitit ovat muuttuneet eri teille ja erinimisillä pätkillä on ajettu samoja teitä. Minun teki mieli kertoa niistä. Twitterin merkkimäärä ei enää riittänyt siihen, joten tein WordPressiin tunnukset, perustin blogin ja aloin kirjoittaa, Loponen kertaa.

Antti Loponen
Myös MM-sarjan huiput ovat hyödyntäneet Loposen ylläpitämää blogia. Kuva: Antti Loponen

MM-rallien reittiennakot muodostavat Loposen blogin rungon. Reittianalyyseihin hän kerää dataa muun muassa rally-maps.comista ja rallin kattavasta tulosarkistosta ewrc-results.comista sekä myös YouTubesta ja WRC+-palvelusta löytyviltä videoilta. Reittiennakot ovat keränneet kehuja jopa suoraan rallimaailman huipulta – esimerkiksi Kalle Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen on kertonut lukevansa analyysit ennen nuotitusta.

– Monet ovat sanoneet, että tämä on hyvä juttu. Tällainen juttu on tavallaan puuttunut ralliyhteisöstä. Mutta en osaa sanoa sitä, mistä kiinnostus nimenomaan reittejä kohtaan on tullut. Olen aina tykännyt kartoista, ja muistan lapsuudestani, että Vauhdin Maailman Suurajo-oppaat tuli luettua tarkkaan.

Apua Maanmittauslaitokseltakin

Rally-maps-palveluun Loponen on arkistoinut vanhoja reittejä Jyskälästä, Walesin MM-rallista sekä sitä edeltäneestä RAC-rallista, Katalonian MM-rallista ja myös pienemmistä suomalaisista ralleista. Homma ei hoidu helposti, sillä vanhat kartat ja reittioppaat pitää kaivaa jostain esiin.

– Ihmisillä on niitä hirveästi paperilla, joten se vaatii sitä, että joku jaksaisi valokuvata ne. Se on pullonkaula tässä hommassa. Toinen vaihtoehto on se, että pyytäisi ihmisiä lähettämään niitä postissa, mutta toisaalta ihmiset haluavat pitää niitä kokoelmissaan.

Haasteet eivät pääty siihen, kun Loponen on saanut vanhan reittikartan digitaalisen valokuvan muodossa tietokoneelleen. Oikeat paikat pitää vielä löytää digitaaliselta kartalta.

– Joskus tiet muuttuvat tai ne häviävät kokonaan. Esimerkiksi Portugalissa ja Kataloniassa on rakennettu moottoriteitä vanhojen teiden päälle. Jyskäläänkin olen piirtänyt joitakin pätkiä siten, että olen hakenut Maanmittauslaitoksen palvelusta vanhoja karttoja, jotka olen ottanut pohjaksi ja piirtänyt reitin niiden päälle. Silloin reitti on ainakin oikein, Loponen naurahtaa.

Karttoja etsiessään Loponen on saanut yhteydenoton myös entiseltä huippukartanlukijalta Fred Gallagherilta, joka uransa aikana luki nuotteja muun muassa Simo Lampiselle, Henri Toivoselle, Juha Kankkuselle ja Ari Vataselle. Kartanluku-uransa jälkeen Gallagher toimi RAC-rallin ratamestarina.

– Hän kertoi sähköpostissaan, että hänellä on iso pino vanhoja karttoja, mutta hänellä ei ole aikaa valokuvata niitä minulle. Ihan hauskaa, että tällainenkin kontakti syntyi tämän homman kautta.

Tänä vuonna Loponen tekee yhteistyötä Rallit.fin kanssa. Loponen kirjoittaa kattavat reittiennakot kauden jokaisesta 14 MM-rallista, jotka julkaistaan viikko ennen kilpailujen starttia.

– Tästä yhteistyöstä saan taustatukea tekemiseen – nyt tämä siirtyy pelkästä harrastuksesta yhtä pykälää ylemmäksi. On mukavaa saada enemmän potentiaalisia lukijoita, ja myös suomeksi kirjoittaminen on ollut yllättävän virkistävää pitkästä aikaa, Loponen sanoo.

Rallit.fi julkaisee myöhemmin torstaina Loposen kattavan reittiennakon Monte Carlon rallista, joka käynnistää MM-kauden 2019 ensi viikon torstaina 24. tammikuuta.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja