Opel Motorsport kehittää parhaillaan täysin sähköistä ralliautoa Opel Corsa-e -mallistaan.
Kehitystyö on päässyt siihen pisteeseen, että saksalaisvalmistaja ajaa kestävyystestejä kahdella eri Corsa-e:llä Dudenhofenin testikeskuksessa.
– Meillä on kaksi tavoitetta. Molemmilla autoilla ajetaan mahdollisimman paljon kilometrejä, jotta saisimme kerättyä maksimimäärän dataa aikaisessa vaiheessa. Sähköisistä ralliautoista ei ole saatavilla kokemuksia, joihin voisimme turvautua, joten aluksi meidän pitää nojautua laskelmiin ja simulaatioihin, jotka vähitellen korvataan todellisella datalla, Opel Motorsportin johtaja Jörg Schrott kertoo.
– Lisäksi keskitymme latauksen ja akun lämpötilan hallintaan ralliolosuhteissa sekä ohjelmiston muokkaamiseen. Voin ilolla kertoa, että ohjelmamme menee sujuvasti eteenpäin, Schrott lisää.
Sähkö-Opeleilla on tarkoitus kilpailla ensi kesästä lähtien Saksassa ADAC Opel e-Rally Cupissa, joka korvaa ADAC Opel Rallye Cupin. Tähän saakka Saksan Opel-cupissa on kilpailtu Opel Adam -ralliautoilla ja sarjan mestaruutta ovat juhlineet muun muassa Jari Huttunen 2016 ja Eerik Pietarinen tänä vuonna.
Opelin sähköinen ralliauto tuottaa 136 hevosvoimaa ja siinä on 50 kWh:n akku, joka mahdollistaa 337 kilometrin toimintasäteen. Vääntömomenttia löytyy enemmän kuin Adamista, noin 260 newtonmetriä.
– Olemme päättäneet, että Corsa-e Rallyn pitäisi vastata ja ylittää edeltäjänsä polttomoottorilla asettamat korkeat standardit. Olemme oikealla tiellä, Schrott sanoo.
Katso alta lyhyt video Opel Corsa-e Rallyn testistä. Juttu jatkuu videon jälkeen.
Jos video ei näy yläpuolella, voit katsoa sen täältä.
Opel aloittaa auton testaamisen kunnon erikoiskokeilla tammikuussa. Yhtiön tavoitteena on, että se saa valmistettua 20 sähköralliautoa kautta 2020-21 varten. Ensimmäiset 15 autoa on tarkoitus toimittaa asiakastiimeille kesällä ennen heinäkuussa järjestettävää ensimmäistä testitapahtumaa.
Ensimmäinen ADAC Opel e-Rally Cup starttaa elokuussa 2020 Saarland-Pfalz-rallissa. Sähkö-Opeleilla kilpaillaan kaksi osakilpailua myös Saksan MM-rallin yhteydessä lokakuussa. Kauden kuusi viimeistä osakilpailua ajetaan vuonna 2021.
Katso alta lisää kuvia Opelin sähköisestä ralliautosta: