Mikä olikaan todellinen syy, Skoda? Kalle Rovanperän lähtö vai konsernin linjaus?

Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Skoda Motorsport on kertonut ristiriitaisia tietoja liittyen vetäytymiseensä rallin MM-sarjasta.

Skoda vahvisti keskiviikkona kauden päätöstilaisuudessaan, ettei se jatka tehdastiiminä rallin MM-sarjan ”kakkosluokassa”. Skoda jatkaa edelleen Fabia R5 -autonsa kehitystä ja tarjoaa palveluitaan yksityistiimeille. Lisäksi Skoda aikoo tukea nuoria lupauksia.

Lue myös: Kalle Rovanperän edustama menestystiimi vetäytyy rallin MM-sarjasta

Lue myös: Oliver Solberg saamassa loistavan tilaisuuden – seuraa Kalle Rovanperän jalanjälkiä

Skoda Motorsportin tiimimanageri Pavel Hortek kertoi Motorsport.comille, että tshekkivalmistajan päätöksen taustalla olisi Kalle Rovanperän lähtö tiimistä. Rovanperä ajaa kaksi seuraavaa kautta Toyotan WRC-tiimissä.

– Meillä ei ole ketään hänen tilalleen. Oliver Solberg voisi olla vaihtoehto, jota voisimme tukea, mutta ei tehdastallissa, Hortek kertoi.

Hortekin lausunto on sinänsä erikoinen, sillä rallimaailmasta löytyy useita lupaavia kuljettajia, joilla on jo entuudestaan siteitä Skodan suuntaan. Ranskalainen Pierre-Louis Loubet saavutti tänä vuonna WRC2-luokan mestaruuden Skodalla. Englantilainen Chris Ingram valloitti rallin Euroopan mestaruuden Fabialla. Ja venäläinen Nikolai Grjazin on esittänyt lupaavia otteita Skodalla.

Skoda Motorsportin tallipäällikkö Michal Hrabanek kertoi puolestaan tshekkimedialle, että vetäytymisen taustalla on VAG-konsernin linjaus.

Volkswagen vetäytyi rallin MM-sarjasta vuoden 2016 lopussa päästökohun seurauksena. Volkswagen on sittemmin kehittänyt R5-version Polosta, mutta saksalaismerkki ei ole esiintynyt MM-sarjassa virallisena tiiminä. Volkswagen linjasi tänä vuonna, että sitä ei nähdä tehdastiiminä rallin MM-sarjassa ennen kuin WRC-autot kulkevat pelkästään sähkövoimalla.

Volkswagenin paluuta ei voida odottaa lähivuosina. Kansainvälisen autoliiton FIA:n suunnitelmissa on tuoda hybridimoottorit WRC-autoihin vuonna 2022, mutta tulevia teknisiä sääntöjä ei ole vieläkään lyöty lukkoon.

Lue myös: FIA:lla vahva luotto: WRC-hybridit houkuttelevat lisää autonvalmistajia rallin MM-sarjaan

Ja hybrideistä on vielä pitkä matka täysiverisiin WRC-sähkökilpureihin.

Kalle Rovanperä testasi viime viikolla Toyotan WRC-autoa Ranskassa. Katso alta video Rovanperän Toyota-testistä.

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja