Quantcast

Suomen MM-rallin tunnusluvut julki – suomalaismenestys takasi jättiyleisön

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Heinäkuun lopussa järjestetty Suomen MM-ralli oli suurin ja suosituin vuosiin, kertovat sekä mediaraportit, palautekyselyt että järjestäjä AKK Sportsin maanantaina julki antamat tunnusluvut.

Toyotan Esapekka Lapin voittoa ja Juho Hännisen kolmossijaa seurasi jättiyleisö erikoiskokeiden varsilla sekä rallin huoltoalueella Jyväskylän Paviljongilla neljän päivän aikana.

Tapahtumassa koettiin tänä vuonna noin 265 000 katsojaelämystä, kasvua viime vuoden lukuihin kertyi noin 13 prosenttia. Myös Paviljongin kilpailukeskus ja huoltoparkki kestitsivät enemmän rallivieraita kuin viime vuonna, yhteensä neljän tapahtumapäivän aikana noin 61 000. Jyväskylän keskustassa ajettu Harjun erikoiskoe oli katsojamäärältään suurin yleisömagneetti jälleen tänä vuonna 35 000 katsojallaan.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttaman kävijäkyselyn perusteella katsojien suosikkierikoiskokeeksi noussut maailmankuulu Ouninpohja vakuutti sekin yleisömäärällään. Keltaisen talon hypystä ja Kakariston mutkasta tunnettu klassikkopätkä kokosi yhden kisapäivän aikana noin 20 000 rallifania.

Onnistuneesta tapahtumasta vaikuttuneen rallin MM-sarjan toimitusjohtajan mukaan Suomen MM-rallin asema sarjan mittapuuna ja avaintapahtumana vahvistuu vuoden 2017 myötä entisestään.

– Neste Ralli on jo pitkään ollut rallin MM-sarjan mittapuu sekä urheilullisten ansioiden, kaupallisen osaamisen että katsojaelämysten rakentamisen suhteen. Vuosi 2017 jatkoi tätä kehitystä vaikuttavalla yleisön kasvulla ja mediakiinnostuksella. Muun muassa näistä syistä olemme pitkäjänteisesti sitoutuneita yhteistyöhön AKK:n kanssa pitääksemme Neste Rallin jatkossakin MM-sarjan avaintapahtumana, toimitusjohtaja Oliver Ciesla kertoo tiedotteessa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat