Suomalaiskuskin surkea tuuri jatkuu – keskeytys Unkarin EM-rallin kärkipaikalta

Mikko Heikkilä koki kovia Unkarin EM-rallin sunnuntaiaamun viimeisellä erikoiskokeella.
Mikko Heikkila
Mikko Heikkila. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Heikkilä oli nakuttanut aamun kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle pohja-ajan ja johti kisaa kymmenen sekunnin turvin. Nagylöterin pätkän viimeisellä osuudella vasen etupyörä irtosi kovasta vauhdista ja samalla myös jousitus meni rikki.

TV-lähetyksessä ei näkynyt isompaa iskua ja renkaan kumipinta oli ehjä. Pyörä pyöri huimaa vauhtia auton vierellä ja ilman sitä tuhot olivat nopeasti sitä luokkaa, että Heikkilän oli pakko keskeyttää. Mahdollista on, että pyörän pulttien kiinnitys on pettänyt tai jokin muu osa irronnut yllättäen aiheuttaen renkaan irtoamisen.

https://twitter.com/FIAERC/status/1779459529601581431

Heikkilä koki kovia myös viime vuonna EM-sarjan avauksessa, joka tuolloin ajettiin Portugalissa. Suomalaiskuski koki rengasrikon Fafe-rallin viimeisellä erikoiskokeella ja tippui johtopaikalta kahdeksanneksi.

Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi, jossa käydään läpi Safari-rallin anti ja ennakoidaan tulevaa Kroatian MM-rallia! Artikkeli jatkuu upotuksen jälkeen.

Heikkilän ongelmien myötä Unkarin EM-rallin kärkeen nousi latvialainen Martins Sesks, joka tykitti aamulenkin viimeiselle pätkälle kovan pohja-ajan. Taistelu voitosta tulee olemaan kuitenkin tuimaa, sillä Simone Tempestini on jäänyt Sesksista vain 2,1 sekuntia.

– Olin kahdella ensimmäisellä pätkällä aamulla vähän liian varovainen ja en ollut ihan tyytyväinen autooni. Muutimme vähän säätöjä ja näyttää, että se auttoi, Sesks kommentoi.

– Ajo sujuu hyvin. Tämä pätkä tulee olemaan aika rajussa kunnossa toisella lenkillä. Toivottavasti pääsemme maaliin ilman rengasrikkoja, Tempestini puolestaan kertoi.

Myös Uuden-Seelannin Hayden Paddon on yhä voittotaistelussa mukana. Hyundai-kuski on kolmannella sijalla vain 5,7 sekuntia kärkeä perässä.

– Meillä ei taida olla tarpeeksi renkaita iltapäivällä iskeä Powerilla. Keskitymme enemmän kokonaiskisan tulokseen. Pätkällä tuli muutamia aika kovia iskuja autoon, Paddon sanoi.

Unkarin Miklos Csomos ajaa rallissa neljäntenä ennen Mathieu Franceschia ja Miko Marczykia.

Unkarin EM-ralli ajetaan vielä kolme erikoiskoetta huoltotauon jälkeen.

Unkarin EM-rallin tilanne EK10/13 jälkeen:

SijaKuljettajaAutoAika
1.Martins SesksToyota1.26.25,7
2.Simone TempestiniSkoda+2,1
3.Hayden PaddonHyundai+5,7
4.Miklos CsomosSkoda+34,9
5.Mathieu FranceschiSkoda+40,1
6.Miko MarczykSkoda+1.00,3
7.Erik CaisSkoda+1.28,4
8.Andrea MabelliniSkoda+2.00,3
9.Jon ArmstrongFord+2.06,2
10.Simon WagnerSkoda+3.15,9

Lue myös nämä

  • Uusimmat