Suomalaiskuskin ralliautoon iso päivitys ennen MM-rallia – ”Positiivinen askel eteenpäin”

Hyundai Motorsportin kehitystiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat Kroatian asvalttiteille moottoripäivitetyllä Hyundailla.
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaksikko kilpailee Kroatiassa ranskalaistiimi CHL Sport Auton Hyundai i20 N Rally2 -kilpurilla. Lindholm ja Hämäläinen ajavat myös WRC2-luokan pisteistä, joten luvassa on tärkeä kilpailu suomalaisparivaljakolle.

Lindholm haki asvaltille tuntumaa viime viikonloppuna Espanjassa Rallye Festival Hoznayo -tapahtumassa. Kyse oli näytösluonteisesta kilpailusta, jossa ajettiin yhdeksän erikoiskoetta ja 130 erikoiskoekilometriä ilman ajanottoa. 

Tulevaan MM-ralliin valmistavat testit Lindholm ajoi maanantaina Kroatiassa.

– Espanjan kisa oli mielenkiintoinen tapahtuma, jossa sai ravistella ruosteita ranteista. Toki tiet Espanjassa ovat Kroatiaan verrattuna erilaisia. Ja myös sää suosi meitä turhankin hyvin. Viikonlopulle on luvattu sadetta, ja me ajoimme kaikki testit kuivalla asvaltilla 30 asteen auringonpaisteessa. Mutta auto tuntuu hyvältä, Lindholm hymyilee.

Hyundai on luokitellut Lindholmin i20 N Rally2 -autoon uuden moottoripäivityksen.

– Automme moottoriin tuli pieni päivitys. Toivotaan, että se avittaa meitä Kroatiassa hyvään tulokseen. Päivitys on joka tapauksessa positiivinen askel eteenpäin, Lindholm summaa.

Kroatian MM-ralli tiedetään ja tunnetaan haastavana rallina, jossa Lindholm on aina viihtynyt hyvin.

– Kroatia on hyvin erilainen asvalttiralli, joka muistuttaa hieman viime syksynä ajettua Keski-Euroopan MM-rallia. Erikoiskokeilla on paljon leikkauksia, joten tielle nousee likaa aika paljon. Koko ajan saa arvioida pitoa ja olla hereillä. Pito yleensä vaihtelee jokaisessa mutkassa, Lindholm miettii.

– Kroatian erikoiskokeet ovat lisäksi kapeita, teknisiä ja haastavia, mutta se tekee tästä rallista mielenkiintoisen. Aika lailla samoilla säädöillä lähdemme kisaan kuin Keski-Euroopan MM-rallissa, Lindholm jatkaa.

Rallin ensimmäinen kilpailupäivä perjantai on heti kilpailun pisin päivä. Avauspäivään lisähaasteen tuo se, että päivän kahdeksan pikataipaleen aikana ei ole päivähuoltomahdollisuutta. 

– Ei se hirveästi muuta mitään, mutta jos auton kanssa tulee jotain eteen, niin sen jälkeen ei ole mitään tehtävissä. Pitkä ja ratkaiseva kilpailupäivä heti kättelyssä, ja sen kanssa on vain mentävä. Toivotaan, että kaikki toimii. Tavoitteemme on ajaa omaa parasta, nautimme Reetan kanssa rallista ja sunnuntaina sitten nähdään, mihin se riitti, Lindholm toteaa.

Kroatian MM-ralli käynnistyy torstaiaamuna ajettavalla testierikoiskokeella, jota seuraa saman päivän iltana rallin seremoniallinen startti Zagrebin kansallis- ja yliopistokirjaston edestä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat