Suomalaisen rallilupauksen suunnitelmille vahvistus – täysi kausi MM-sarjan junnuluokassa

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: AKK/Taneli Niinimäki
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Joulukuun alussa 18 vuotta täyttävä Sami Pajari valittiin aiemmin tänä syksynä jo toista kertaa suomalaisen ralliautoilun Flying Finn Future Stariksi.

Ensimmäisellä kerralla kesällä hän voitti ajopaikan elokuiseen Suomen MM-ralliin. Lokakuun alussa nuori mies kaappasi itselleen todellisen jättipotin ja uudistuneen palkinnon, sillä kaudella 2020 Pajari nähdään rallin MM-sarjan JWRC-junioriluokassa.

Pajari ja hänen kartanlukijansa Antti Haapala kruunattiin myös kauden päätteeksi rallin SM-sarjan SM3-luokan Suomen mestareiksi. Pajari käytti SM-sarjassa M-Sport Fordin kalustoa sekä Pirellin renkaita, mikä takasi hänelle 90 000 euron tukipaketin ensi kauden MM-sarjaan M-Sportilta, Pirelliltä ja AKK:lta.

Pajarin syksyssä on voiton jälkeen riittänyt tohinaa, sillä tukipaketti ei kata kokonaisuudessaan JWRC-kautta.

– Perushommat pitäisi olla kaikki hyvällä mallilla. Nyt on tehty kovasti töitä myös sponsoreiden kanssa ja varainkeruuta ensi kautta varten, Pajari kertoo.

JWRC-luokan kausi käynnistyy helmikuussa Ruotsin MM-rallissa. Pajarin mukaan Ruotsi on hyvä aloitus tulevalle vuodelle.

– Ruotsi on suhteellisen samantyyppinen kuin Suomi, toki lumi- ja jääpinnalla. Se on hyvä aloitus kaudelle. Meille voi olla pieni etu muita luokan kuskeja vastaan siinä, että nastoilla ajamisesta on kokemusta ehkä enemmän kuin muilla.

Chilen ralli on puolestaan suomalaisnuorukaiselle uusi tuttavuus.

– Chile taitaa olla meidän luokassa jokaiselle uusi kisa, eli samalta viivalta lähdetään. Mitä olen siitä kuullut, niin aika hienoa tiestöä siellä pitäisi olla. Osa ilmeisesti on samanlaista kuin Suomessa, mutta sitten on myös vaihtelua. Matkustan samalla ensimmäistä kertaa ikinä Amerikan mantereelle, joten sinänsäkin eksoottinen matka on tiedossa.

Italiassa Sardinian saari tarjoaa kovaa röykytystä.

– Sardinia on varmaan pitkälti samanlainen kuin aikaisemmin, melko raju ralli. Voi olla aikamoinen selviytymistaistelu edessä, sillä se on aika raaka autoille.

Suomen MM-ralli on nuorelle kuljettajalupaukselle kauden kohokohta.

– Kotirallissa pitäisi olla kaikki avaimet menestyä. Tätä rallia odotan kaikista eniten. On mielenkiintoista nähdä, minkälainen reitti tulee olemaan nyt, kun kisa viettää 70-vuotisjuhliaan. Itse ajaisin mielelläni vaikka jotain sellaisia teitä, joita ei ole lähivuosina ajettu ollenkaan.

Junnuluokan päätösosakilpailu ajetaan lokakuussa Saksan asvalttiteillä. Saksan MM-rallin siirtyminen myöhemmäksi syksyyn voi lisätä kisan arvaamattomuutta.

– Ollaan jonkun verran treenattu asvaltilla ajamista, mutta täytyy koettaa tehdä sitä myös entistä enemmän, niin ollaan valmiita Saksaankin ja pitkään asvalttikisaan. Sääolosuhteet voivat olla mielenkiintoiset, ja malttia varmaankin vaaditaan, Pajari ennakoi.

Kansainvälisten kilpailujen lisäksi Pajari nähdään edelleen myös rallin SM-sarjassa, mikäli kilpailut sopivat kalenteriin.

– JWRC on nyt meidän pääpanostuksen kohde, mutta ainakin ensimmäisessä SM-rallissa eli Rovaniemen Arctic Lapland Rallyssä ajetaan tammikuussa. Sieltä lähdetään hakemaan hyviä kilsoja ja kokemusta Ruotsin MM-rallia silmällä pitäen.

JWRC-luokan (Junior World Rally Championship) kalenteri kaudella 2020:
13.-16.2.  Ruotsin MM-ralli
16.-19.4.  Chilen MM-ralli
4.-7.6.    Sardinian MM-ralli
6.-9.8.    Suomen MM-ralli
15.-18.10. Saksan MM-ralli

Lue myös nämä