Suomalainen rallitoivo paljasti – tämän asian hän kopioi suoraan Kalle Rovaperältä

WRC2-luokassa on Kroatian MM-rallissa käytössä pääluokan tapaan etuautot ja tämä tuo kakkosluokan kuljettajille uuden opeteltavan asian.
Lauri Joona
Lauri Joona. Kuva: Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lauri Joona lähtee Kroatiassa kohti kauden toista MM-ralliaan. Ruotsin lumiset tiet vaihtuvat nyt haastaviin asvalttiolosuhteisiin.

– Kyllähän tässä vaiheessa on vielä odottavat fiilikset. Se fiilis voi sitten muuttua ensimmäisen pätkän jälkeen, jos ei satukaan menemään sillä tavalla kuin on haettu, Joona ennakoi.

Kroatian asvalttitiet ovat Joonalla vielä tuoreessa muistissa, sillä hän ajoi jo aiemmin tämän kuun alussa Quattro River Rally Karlovac -kilpailussa. Nyt haaste on kuitenkin luonnollisesti paljon suurempi.

– Aika maltillisin tavoittein lähdetään kilpailuun. Tällä Rally2-autolla ei ole liikaa kokemusta asvaltilta, mutta nousujohteista kisaa lähdetään tekemään. Missään nimessä ei lähdetä vain ajelemaan, vaan koko ajan yritetään kerätä oppia. Haastava kisa on varmasti tulossa, Joona jatkoi.

Kroatia näytti jo nuotituksen aikana monet eri kasvonsa. Pätkillä satoi välillä jopa lunta.

– Kyllä se kieltämättä toi mielenkiintoa, kun lunta alkoi satamaan ja sohjoa oli tiellä. Ei se helpota ainakaan yhtään. Jossain kohdissa oli tosi uutta asvalttia, ja isoja leikkauspaikkoja tulee varmasti paljon. Kaikessa saa olla kyllä tosi tarkkana, kun ajaa, Joona sanoi.

WRC2-luokassa on nyt Kroatiassa käytössä etuautot. Kuljettajien toivomuksiin on nyt viimein vastattu.

– Mulla ei hirveästi ole kokemusta, niin vaikea mennä siitä sanomaan, onko se hyvä vai huono asia. Toisaalta se on kaikille sama, joten siinä mielessä se on varmasti kaikille oikeudenmukainen sääntö, Joona sanoi.

– Kyllä se siinä mielessä hieno juttu on, että se valmistaa isoon luokkaan.

Toni Gardemaister ja Tuukka Shemeikka ajavat etuautoa, ja molemmat miehet ovat entuudestaan Joonalle tuttuja. Se helpottaa valmistautumista, mutta myös muita keinoja Joonalla on ollut käytössä.

– Olen katsonut muiden suomalaisten kuljettajien, kuten Kallen (Rovanperä) incar-kuvaa ja katsonut, minkälaisia termejä siellä on ollut käytössä. En ole lähtenyt niin sanotusti pyörää keksimään uudestaan, vaan yrittänyt löytää jo entuudestaan käytössä olleita hyviä termejä, Joona paljasti.

Toyotan Sami Pajarille Kroatian kisa on jo kauden kolmas MM-ralli. Pajari on kilpaillut tällä kaudella ennen tätä Monte Carlossa ja Ruotsissa.

– Ihan hyvät fiilikset. Monten jälkeen olemme saaneet aika paljon uusia juttuja autoon asvalttiajoa varten. Ihan mukavasti meni tuo shakedownikin, joten kaikki on ihan jees, Pajari sanoi Rallit.fille.

Pajari lähtee Kroatiaan maltillisin tavoittein.

– En minä nyt hiljaakaan haluaisi ajaa, mutta toisaalta ei ole mikään pakkovoittokaan, että pitäisi pisteitä napsia. Yritetään ajaa hyvällä vauhdilla ja nousujohteisesti koko ajan, Pajari mietti.

WRC2-luokan taso on tällä hetkellä todella kova.

– Montessakin puhuttiin kilpakumppanien kanssa, että harvoin jos koskaan on ollut tuollaisia kisoja, että ajetaan koko ajan ihan täysillä. Taso on todella kova, mutta koetetaan nyt kuitenkin pysyä siinä perässä, Pajari ennakoi.

Pajari yrittää ammentaa nyt oppia haastavista asvalttikisoista, ja parannuskohteet ovat ihan selvät.

– Montessakin oli paljon pätkiä, jotka tulivat todella hyvin, mutta sitten myös sellaisia pätkiä, jotka eivät menneet niin hyvin. Yritetään parantaa nyt niissä.

Kroatian MM-ralli alkaa perjantaiaamuna. Kisa päättyy sunnuntaina.

Lue myös nämä