Quantcast

Sorvataanko Ott Tänakille erityissopimus? Huhut virolaistähden ympärillä kiihtyvät

Virolaiskuski Ott Tänak on vaikeassa tilanteessa, mikäli mies mielii jatkaa ralliuraansa kaudella 2023.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tänak otti ja jätti Hyundain rallitallin, joten korealaisvalmistajalle ei ole enää asiaa. Hyundaille siirtyivät Esapekka Lappi Toyotalta sekä Craig Breen M-Sport Fordilta. Tiimin luottoratsut Thierry Neuville ja Dani Sordo ajavat niin ikään Hyundain Rally1-autolla ensi vuonna.

Myöskään Toyotalla ei ollut vuoden 2019 maailmanmestarille kysyntää, sillä Jari-Matti Latvalan johtama tiimi päätti jatkaa tältä vuodelta tutuilla kuskeilla. Ainoa muutos Toyotalla oli Takamoto Katsutan nostaminen Sebastien Ogierin rinnalle tiimin kolmanteen autoon.

Ainoa mahdollisuus Tänakille on siis paluu M-Sport Fordille. Brittitallin nokkamies Malcolm Wilson ja tiimipomo Richard Millener ovat aloittaneet mediassa vuosittain toistuvan mantransa budjettivaikeuksista. Tätä faktaa on korostettu myös Tänakin kohdalla, joskin Wilsonin ja Millenerin rahankerjuuseen kannattaa aina suhtautua varauksella.

– Ott on ollut siitä asti vaihtoehto, kun hän jätti Hyundain, mutta se vaihtoehto on meille hankala taloudellisesti. En rehellisesti sanottuna tiedä, ketkä meillä ajavat ensi vuonna, mutta toivon, että samat kuskit, jotka tänäkin vuonna, sekä tietenkin Ott, jos se vain onnistuu. Mitään ei ole kuitenkaan vielä allekirjoitettu, Millener kertoo Motorsport.comin ranskankielisillä sivuilla.

Gus Greensmith ja Pierre-Louis Loubet ovat jatkamassa M-Sportilla tukijoidensa turvin. Motorsport.comin mukaan myös rutkasti romua tänä vuonna tehneen Adrien Fourmaux’n odotetaan niin ikään jatkavan Fordin ratissa.

Mahdollista on, että myös Sebastien Loeb jatkaa Fordilla ajaen jälleen muutamia MM-ralleja yhteistyökumppaninsa Red Bullin tukemana. Millenerin mukaan myös Tänakille voitaisiin sorvata vastaavanlainen, osan kaudesta kattava erityissopimus. Osan kauden kontrahdilla ensi vuonna ajavat myös Hyundain Sordo ja Breen sekä Ogier Toyotalla.

– Periaatteessa se olisi mahdollinen, vaikka sekin vaatisi merkittävän taloudellisen panostuksen M-Sportilta. Rajoitimme jo autojemme määrää Japanin MM-ralliin, koska bisneksemme elinvoimaisuus on ykkösprioriteetti. Seuraavan parin viikon aikana tiedämme enemmän, Millener sanoo.

Oli tilanne mikä tahansa, on Tänakilla ja taustajoukoilla kohta jo kiire saada jonkinlainen sopimus sorvattua, sillä kauden 2023 avausrallin, ikonisen Monte Carlon osakilpailun ilmoittautumisaika päättyy 16. joulukuuta.

Tänak on itse aiemmin sanonut, että merkittävin tekijä ensi kauden suhteen on kilpailukykyinen kalusto. Yksityistalli M-Sportilla virolainen joutuisi väkisinkin antamaan hieman tasoitusta tehdastiimejä vastaan.

Myös mestaruustaisteluun Tänak on kertonut haluavansa, mutta puolittaisen kauden aikana se on hankalaa. Toisaalta yksi kevyempi vuosi voisi nostaa Tänakin motivaation tappiin kautta 2024 ajatellen ja samalla virolainen voisi keskittyä perheeseensä.

– Homma riippuu monesta eri asiasta. Erityisesti siinä on kyse siitä, onko minulla uskoa, että voin taistella mestaruudesta. Se on jotain, mitä kaipaan. Tiimillä ei ole silloin väliä. Mestaruuden voittaminen on aina haaste, eikä se ole koskaan helppoa, Tänak totesi Japanin MM-rallin lehdistötilaisuudessa.

Huhujen mukaan Tänak olisi testannut tällä viikolla Puma Rally1 -autoa M-Sportin Greystoken testialueella Britanniassa. Virossa puolestaan huhuiltiin aiemmin tällä viikolla, että Tänak olisi nähty Tallinnan lentokentällä kypäräpussi kainalossaan. Ranskalainen PlaneteMarcus-sivusto löi lisää vettä myllyyn viikonloppuna.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat