Sami Pajari kaato alla Portugalin MM-ralliin – ”Nyt pitäisi päästä ehjästi kisa läpi”

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Rallypixels
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja jatkuu Portugalissa tulevana viikonloppuna. Junioreiden luokassa menestystä lähtevät tavoittelemaan sarjassa kolmantena oleva kaksikko Sami Pajari ja Marko Salminen.

Kolme kilpailupäivää tulevat tarjoamaan varsinkin JWRC-luokan kuljettajille ja ajokeille haastetta kerrakseen. Vauhdin ja järkevän ajon pitäminen keskenään balanssissa on avain menestykseen, tiestö kun ei ole suomalaistyyppistä, vaan sisältää enemmän pehmeitä osuuksia sekä toisaalta myös esiin nousevia kiviä.

Kaikkiaan kilpailussa erikoiskokeita ajetaan 20 kappaletta, mitaltaan yhteensä 337 kilometriä. Pajarilla ei ole kilpailusta aiempaa kokemusta, mutta kartanlukija Salminen on kilpailussa ollut aiemmin neljästi. Tänä vuonna haastetta antaa se, että huoltoja on vähän ja ruokahuolto on koronapandemian myötä myös haaste.

– Perjantaina on kolmen erikoiskokeen jälkeen 15 minuutin lyhyt renkaanvaihtohuolto, jossa saa huoltaa vain autossa mukana olevilla työkaluilla. Iltapäivällä ajetaan viiden pätkän lenkki ennen iltahuoltoa, joka on 45 minuuttia. Lauantain seitsemän erikoiskokeen setti ajetaan yhdellä normaalilla päivähuollolla ja sunnuntain viidelle pikikselle startataan totutusti 15 minuutin aamuhuollolla, Pajari summaa.

– Perjantain reitille tarvitaan varmaan eväät matkaan, yleensä siellä on ollut ruokaa tarjolla, mutta nyt korona-aikana näin ei ole. Omat eväät toki onnistuu, mutta Samin Cafe Lattet on vaikeampi asia, naureskelee puolestaan Salminen ykkösohjaajansa mieltymystä kahveihin.

Edellisessä osakilpailussa asvaltilla Kroatiassa pari ajoi luokassaan kuudenneksi. Kilpailussa tapahtui myös varsin vauhdikas kaato, jonka jälkeen kaksikko takoi pohja-aikoja, niistä kun sarjassa jaetaan extrapisteitä. Runsaiden pohja-aikojen myötä suomalaispari on sarjassa kolmantena Portugalin soralle lähdettäessä. Portugalin olosuhteissa pohja-aikojen tavoittelu voi kuitenkin olla riskialttiimpaa autolle ja renkaille.

– Meillä on edellisestä kisasta kaato alla, kyllä nyt pitäisi päästä ehjällä suorituksella kilpailu läpi. Pitkä ja rankka ralli on edessä. Viime vuoden Sardinian osakilpailu oli hieman samantyyppinen, sielläkin vauhdin asettaminen oikeaksi Ford Fiesta Rally4-ajokille oli tärkeää, mutta äärimmäisen haastavaa, mietiskelee Pajari.

Katso alapuolelta, mitä Portugalin MM-rallissa on luvassa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,373966″ ap mute]

 

Lue myös nämä