Safari-rallissa todellinen monsteripäivä – selviääkö Kalle Rovanperä koetuksesta?

Kenian Safari-rallissa ajetaan kilpailun pisin päivä lauantaina. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi lauantain monsteripäivän haastavat erikoiskokeet.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Päivän kattauksesta löytyy kolme erikoiskoetta, jotka ajetaan läpi kahdesti. Lenkin päättävällä Sleeping Warriorin pätkällä on mittaa peräti 36 kilometriä, ja kaikkiaan lauantain aikana ajetaan reilut 160 erikoiskoekilometriä.

Toyotan Kalle Rovanperä starttaa lähes minuutin johtoasemassa toiseen kunnon ajopäivään. Perjantaina suomalaistähti ajoi pohja-ajan jokaiselle erikoiskokeelle, mutta nyt hänellä on hieman varaa tarkkailla tilannetta.

Lauantai 30.3.

Lauantai on rallin pisin päivä. Näitä erikoiskokeita on ajettu Safari-rallissa jo vuonna 2001, jolloin Mbaruk-niminen pätkä kattoi kaikkien kolmen erikoiskokeen reitit, tosin hieman suoraviivaisemmin. Tämä on tiettävästi ainoa yhteinen osuus ”uusien” ja ”vanhojen” Safarien reiteillä.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
07.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
08.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
09.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (36,08 km)
11.28 Huoltotauko (40 min)
13.34 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
14.35 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
15.33 EK13: Sleeping Warrior 2 (36,08 km)

EK8+11 Soysambu on 29-kilometrisenä melkoinen monsteri, muttei edes päivän pisin pätkä! Täällä Gus Greensmith kaatoi spoorissa vuonna 2022.

Pätkä alkaa yleisöä varten tehdyllä syheröisellä savanniosuudella, mutta 6,9 kilometrin kohdalla liitytään suoraviivaisemmalle tielle, jossa tosin on pahoja röykkyjä kierrettävänä.

Kymmenen kilometrin paikkeilla pätkä kääntyy tieltä kärrypoluille, joiden vauhti ja röykkyisyys vaihtelevat jatkuvasti. Pätkän lopulla tulee taas teknisempi osuus, jossa on pari joen ylitystä ja lentohiekkaakin. 25 kilometrin kohdalla on vielä nopeampi osuus ennen maalikiemuroita.

EK9+12 Elementeita on edeltäjäänsä vauhdikkaampi savannipätkä, jossa on muutama selkeä rytminvaihdos. 3,3 kilometrin kohdalla on poikkeuksellisen suora mutta töyssyinen osuus, kun taas 9,8 kilometrin kohdalla kierretään puu shikaanina. Pätkän loppuosa on teknisempää ja hiekkaisempaa Elementeita-järven rannan tuntumassa.

EK10+13 Sleeping Warrior on rallin pisin pätkä ja toinen tälle vuodelle muutetuista pätkistä. Alkuosa on samaa, joskin osittain lyhennettynä, mutta loppupuolisko on kokonaan uutta.

Sleeping Warrior 2024 (punainen) ja 2021-2023 (vihreä)

Pätkä alkaa tänä vuonna 4 kilometriä myöhemmin kuin aiempina vuosina. Alkuosa on nyt kärrypolulla, joka on suurilta osin suoraviivaisen nopeaa, mutta välissä on teknisiä ja/tai röykkyisiä lyhyitä osuuksia tai yksittäisiä tiukkoja mutkia. Tie muuttuu 6 kilometrin kohdalla leveämmäksi ja vielä suoraviivaisemmaksi, mutta seuraava kärrypolku alkaa kääntyilläkin. Seuraavilla osuuksilla on taas röykkyjä ja ylämäkeä, mutta ei tiukkoja mutkia. Sen sijaan 16 kilometrin jälkeen tulee useampi tiukka käännös, ja tien pinta muuttuu jatkuvasti.

Aiempina vuosina pätkän lopussa oli ”ketunlenkki” röykkyisemmillä teillä, mutta nyt sille liitytäänkin loppupäästä, eri suuntaan kuin aiemmin, ja poistutaan parin kilometrin kohdalla uudelle osuudelle. Pätkän viimeiset kahdeksan kilometriä on täysin ennen ajamatonta. Rallit.fi:n saamien tietojen mukaan osuus on erilaista kuin muu pätkä: luvassa on nopeita nypynylityksiä, syheröinen osuus sekä kaksi pitkää suoraa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat