Hyundai-pomo latasi täyslaidallisen – esittikö samalla rajun uhkauksen?

Rallin MM-sarjaan on tulossa jo ensi kaudesta alkaen isoja muutoksia.
Cyril Abiteboul
Cyril Abiteboul. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA esitteli kuukausi sitten paketin, missä rallin MM-sarjaa myllätään uusiksi raskaalla kädellä.

Nykyisistä hybridiyksiköistä ollaan luopumassa tämän kauden jälkeen. FIA:n tavoitteena on laskea Rally1-autojen kustannuksia. Muutospakettiin sisältyy myös se, että tallin pitää olla valmis myymään autonsa heti rallin jälkeen. Tämä on tuttu konsepti jokamiesluokan puolelta, mutta tuntuu rajulta ratkaisulta rallin MM-sarjassa.

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul ei ole uudistuksista mielissään. Hän antoi aiheeseen liittyen haastattelun ranskalaiselle Autohebdo-lehdelle Keniassa.

Formula ykkösten puolelta rallin MM-sarjaan viime vuonna vaihtanut Abiteboul ei suoraan uhkaa lähteä kävelemään MM-sarjasta, mutta rivien välistä voi lukea paljon.

– Olemme todellakin sellaista aiheiden parissa, että puheenvuorojen pitää olla hyvin punnittuja. Se, mitä nyt on ilmoitettu, on hyvin laajaa ja monimutkaista. Sen vuoksi sanat on valittava huolella, hän aloitti.

– Muutokset on luettava moneen kertaan läpi, jotta ymmärtää, mistä on oikein kyse. Enkä minä ole ainoa, Abiteboul naurahti.

– Näillä asioilla on vakavia seurauksia, hän jatkoi.

– Hyundai palkkasi minut viime vuonna vetämään tiimin muutossuunnitelmaa. Siihen sisältyy erilaisia palkkauksia, tiimin vahvistamista ja tietysti auton teknistä suunnittelua. Tämä kaikki on perustunut voimassa oleviin määräyksiin, Abiteboul kertasi.

Nyt kaikki menee kuitenkin uusiksi. Se lievästi sanoen harmittaa ranskalaispomoa.

– Nyt kaikki kortit sekoitettiin uudelleen, kun olemme päässeet projektissa jo kahden kolmasosan yli. Tämä tietysti vaikuttaa siihen.

– Olen aina sanonut, että Hyundai on hyvin sitoutunut ralliin ja näin on ollut jo viimeiset 11 vuotta, mutta olemme täällä voittaaksemme, Abiteboul sanoi.

Hyundai oli tietysti jo ehtinyt aloittaa kausien 2025 ja 2026 auton kehittämisen. Nyt tuo vaiva on valunut hukkaan.

– Kyse ei ole edes siitä, onko se ollut sen arvoista vai ei. Jos olisimme pystyneet tekemään sen, olisimme sen tehneet. Nyt FIA:n päätökset huomioon ottaen emme pysty tekemään sitä, Abiteboul sanoi.

– Emme ole kyseenalaistaneet näitä linjauksia, vaan ne on heitetty suoraan roskakoriin. Siellä on myös urheilullisia kysymyksiä, mutta jossain kohtaa tulee ajatella myös itseäsi ja kilpailua. Me emme voi jäädä lajiin, missä me olemme pelkkiä sätkynukkeja, Abiteboul latasi.

Hyundai-pomo on selvästi tuohtunut. Häneltä udeltiin, voiko kaikki tämä johtaa jopa siihen, että Hyundai jättää lajin.

– Ainakin vielä toistaiseksi meillä on halua taistella. Nämä ovat suuntaviivoja, jotka on tehty komission myöhemmin päätettäväksi. Me jatkamme omien argumenttiemme tuomista esiin.

– En halua esittää mitään uhkauksia. Siitä tässä ei ole kyse. Minun kokemukseni perusteella uhkailemalla ei saavuta mitään. Minulle se näyttäytyy aina ensimmäisenä merkkinä heikkoudesta, Abiteboul jatkoi.

Abiteboulin mukaan lisää kilpailua ja nuoria kuljettajia saataisiin MM-sarjaan hyvin yksinkertaisella keinolla.

– Olen kysynyt ja olen ehdottanutkin sitä, että ottaisimme käyttöön neljännen auton. Jos kolme valmistajaa ottaisi käyttöön neljännen auton, se tekisi jo kaksitoista. Haluammeko mukaan enemmän nuoria kuljettajia? Tehdään siitä pakollista, kuten monissa muissa luokissa on jo tehty. F1-sarjassa on velvoite ajattaa nuoria ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa ja siellä on F1-akatemia, Abiteboul muistutti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat