Safari-rallissa poikkeuksellinen supersunnuntai – luvassa huikea kamppailu

Kenian Safari-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on vielä kuusi erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi päivän kattauksen.
Elfyn Evans
Elfyn Evans vauhdissa Safari-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Niin sanotulta supersunnuntailta on tarjolla vielä tukku pisteitä. Päiväkohtaisten tulosten perusteella jaetaan pisteitä seitsemälle parhaalle, ja lisäksi Power Stage -erikoiskokeella viisi nopeinta saa pisteitä tililleen.

Safarin päätöspäivä on poikkeuksellisen pitkä muihin ralleihin verrattuna, sillä erikoiskoekilometrejä on ajettavana peräti 74.

Toyotan Kalle Rovanperä lähtee selvässä johtoasemassa viimeiseen ajopäivään. Suomalainen tuskin lähtee kamppailemaan päiväkohtaisista pisteistä, mutta Power Stagella häneltä nähtäneen kova hyökkäys.

Toyotan Elfyn Evans sekä Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak sen sijaan vetävät mitä todennäköisimmin talla pohjassa läpi päivän.

Sunnuntai 31.3.

Sunnuntaina ajetaan jopa 74 kilometriä pätkiä, joten ”Super Sunday” on nimensä veroinen. Pätkät ovat täysin samat kuin viime vuonna, vaikka yhden nimi on muutettu.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa (kesäajassa):
07.02 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.52 EK15: Oserengoni 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.18 Huoltotauko (15 min)
11.20 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.10 EK18: Oserengoni 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

EK14+17 Malewa ajettiin vuonna 2021 ja sitten se palasi välivuoden jälkeen viime vuonna reitille uudella alkuosalla. Pätkällä on paljon pinnanvaihdoksia tasaisesta röykkyiseen, tieltä kärrypoluille ja teknisestä nopeaan. Etenkin pätkän loppuosa on myös todella kulmikasta.

EK15+18 Oserengoni on metsäpätkä, jolla autot ovat jääneet kiinni lentohiekkaan. Kuuluisin näistä tapauksista kävi vuonna 2021, kun Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään johtoasemasta.

Alkuosa on enimmäkseen kapeaa ja syheröistä metsän siimeksessä, mutta välissä on myös pitkiä suoria. Rytmi muuttuu nopean kulmikkaammaksi kolmen kilometrin kohdalla samalla, kun metsästä tullaan savannille, mutta pätkän keskellä on jälleen viiden kilometrin syheröinen osuus. Toisen nopean kulmikkaan osuuden jälkeen pätkä päättyy taas kiemuraisemmalle tielle.

EK16+19 Hell’s Gate toimii jälleen rallin päättävänä Power Stagena. Se on myös nopeahko pätkä.

Pätkä alkaa oikealla soratiellä, jolla on jopa ojat. Tie on nopeaa, mutta kivikkoista, ja välissä on pari tiukempaa mutkaa. Keskellä on kapeampi osuus, jossa on myös lentohiekkaa, joskin osuus on kunnostettu vuoden 2021 jälkeen. Lopuksi lasketellaan kapeaa tietä pitkin viimeiseen risteykseen.

Lue myös nämä

  • Uusimmat