Rallitähti vaatii radikaalia muutosta MM-sarjaan

Rallin MM-sarjan osakilpailut muuttuisivat huomattavasti, jos Andreas Mikkelsen saisi päättää.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta on käyty keskusteluita jo pitkään. Päätöksiä tulevasta kilpailuformaatista odoteltiin jo lokakuussa, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä saanut lyötyä nuijaa pöytään.

Esityslistalla on ollut muun muassa kilpailuviikonloppujen tiivistäminen nykyisestä. Rallin MM-sarjan osakilpailuissa on noudatettu pitkään samaa kaavaa: kisa käynnistyy torstai-iltana yleisöerikoiskokeella, perjantaina sekä lauantaina ajetaan pätkiä aamusta iltaan ja sunnuntaina vedetään puolikas päivä, joka päättyy Power Stage -erikoiskokeeseen.

Mikkelsen, 34, kuuluu rallin MM-sarjan konkareihin. Urallaan kolme MM-rallia voittanut Mikkelsen on kilpaillut viime kaudet WRC2-luokassa, jonka mestaruuden hän otti tänä vuonna.

Norjalaisen mukaan kilpailukonseptia pitäisi viilata raskaalla kädellä.

– Rallin pitäisi sopeutua nykyaikaan. Tarjoamme huikeaa toimintaa, mutta se kestää aivan liian pitkään, Mikkelsen painotti saksalaiselle Motorsport Aktuell -lehdelle.

– Nykyiseltä sukupolvelta loppuu nopeasti kiinnostus. Sen vuoksi pitäisi harkita lyhyempiä MM-ralleja. Mielestäni rallin EM-sarja, jossa ajetaan kaksipäiväisiä ralleja, olisi hyvä lähtökohta, Mikkelsen jatkoi.

Mikkelsenillä on kokemusta rallin EM-sarjasta kaudelta 2021. Tuolloin Skodan norjalaistähti kruunattiin sarjan mestariksi.

Rallin EM-sarjan osakilpailut ajetaan läpi käytännössä kahdessa päivässä lauantaina ja sunnuntaina. Joissakin kisoissa voi ohjelmassa olla yleisöerikoiskoe perjantai-iltana.

EM-osakilpailujen kokonaismitta on keskimäärin hieman päälle 180 erikoiskoekilometriä. Rallin MM-sarjan osakilpailussa on pitänyt tähän saakka olla 300-350 erikoiskoekilometriä.

Maailmanmestarikartturi Jonne Halttunen kertoi hiljattain oman ehdotuksensa Yle Urheilun podcastissa ja oli samoilla linjoilla Mikkelsenin kanssa: kisaviikonloput pitäisi viedä läpi lyhyemmässä ajassa.

Tiivistetysti Halttusen kaava menee näin: perjantaiaamuisin järjestetään vapaat harjoitukset ja niin sanottu aika-ajoerikoiskoe ja illalla ajettaisiin ensimmäiset erikoiskokeet lähtöjuhlallisuuksien jälkeen. Lauantaina puolestaan vedetään täyspitkä päivä, ja illalla kruunataan varsinaisen rallin voittajat.

Sunnuntaille Halttusella oli mielessään uusi konsepti: Super Sunday, joka olisi eräänlainen sprinttikilpailu. Esimerkiksi Suomessa voitaisiin vetää Ouninpohjan klassikkopätkä kahdesti läpi, ja tästä sprintistä jaettaisiin erilliset pisteet. Mukaan pääsisivät myös varsinaisessa kilpailussa keskeyttäneet kuljettajat.

– Sunnuntaina kaikki olisivat ajamassa täysiä. Siinä olisi yleisöllekin nähtävää.

– Sen tiedän, että siellä olisi ihan karmea atakki. Ja ihmiset olisivat koko ajan samassa paikassa. Siihen voisi yhdistää pr:ää: rundien välissä olisi vaikka pari tuntia aikaa, jolloin me menisimme jollekin ständille, missä on paljon ihmisiä. Tuodaan tätä enemmän ihmisten lähelle, Halttunen alleviivasi.

Lue lisää: Nyt on ajattelua laatikon ulkopuolelta! Maailmanmestari Jonne Halttunen kertoi Ylen podcastissa, miten hän mullistaisi rallin MM-sarjan

Lue myös nämä