Rallisprint-sarjoihin lukuisia uudistuksia – Laukaassa viivalla ensi viikonloppuna 153 autoa

Mikko Lassilan tyylinäyte Future Cupista viime kesältä.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kovassa nosteessa elävä kansallinen autourheilu ja sen kiinnostavuus on viimeiset vuodet näkynyt erinomaisena kilpailijoiden määränä sekä Future Cup asfalttisprintsarjassa että Rallisprintin SM-sarjassa, joissa kummassakin on kilpailujen lähtöviivalla nähty yli 150 kilpailijaa.

Vahvasti näyttää siltä, että meno ei näytä laantuvan myöskään tänä vuonna, kun Suomen MM-rallista tutulla Ruuhimäen vuoristoratamaisella erikoiskokeella ajettavassa rallisprintin SM-sarjan avauskilpailussa nähdään ensi viikonloppuna 153 autourheilijaa mittaamassa paremmuuttaan.

Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna perinteikkäältä Raaseporin Hörsbäckin teollisuusalueelta starttaavassa Future Cup asfalttisprintsarjassa ajetaan poikkeuksellisesti vain neljä osakilpailuviikonloppua, joissa kaikissa edelleen ajetaan kaksi erillistä osakilpailua. Näin kahdeksasta ajetusta kilpailusta kuuden pisteet lasketaan lopputuloksiin, joten vaikka kesällä on yksi osakilpailuviikonloppu vähemmän, on silti kilpailu maineesta,
kunniasta sekä ennen kaikkea paremmuusjärjestyksestä entistä kiivaampaa.

Kauden 2018 uutuuksina ovat mm. kilpailunumerojen siirto sivuovista takalasiin sekä pysyvät vuosinumerot. Lisäksi yleisölle kiinnostavuutta kasvatetaan kun lähtöjärjestys laaditaan autojen tehojen ja kuutiotilavuuksien mukaisesti pienemmästä suurimpaan kuitenkin siten, että luokittain ajetaan peräkkäisillä numeroilla.

Suurin uutuus on kuitenkin ns. parisprintti sekä kuuma lähtö eli mikäli radoista pystytään rakentamaan Rallin MM-sarjasta tuttu yleisöerikoiskoe, voidaan kilpailut ajaa ns. parilähtöinä tai muutamissa asfalttisprinteissä aikaisemmin kokeiltuna ns. kuumana lähtönä. Myös kilpailuista tehdään nopeatempoisempia
kun, parisprinttiä lukuun ottamatta lähtövälit pudotetaan 15 sekuntiin.

Autojen luokkajakoa on myös yksinkertaistettu ja tiivistetty
kokonaisuutta; Senioreiden 2WD on nyt jaettu kahtia eli yksi luokka lisää, naisten 4WD luokassa sallitaan vain ralliautot, luokat 4 ja 11 on yhdistetty seuraaviin isompiin luokkiin, junioreiden 4WD ralliautot eli luokka 8 yhdistetään yleisen luokan 1 kanssa ja 4WD ralliautoluokkiin hyväksytään nyt myös uudet R-lite autot. Lisäksi Nuorten luokat on fuusioitu yhdeksi luokaksi.

Sarjapromoottori Kari Tasanko on mielissään uudistuksista, joiden tarkoitus on kehittää kansallista autourheilua sekä ennen kaikkea tuoda jotain uutta niin kilpailijoille kuin katsojille – ollaanhan samalla kaavalla kilpailtu jo 15 vuotta.

– Autourheilussa eletään vahvaa nousukautta ja sen myötä haluamme tarjota kilpailijoille sekä katsojille uusia asioita. Kemoran ja Jurvan moottoriradoille voidaan rakentaa ns. parisprint -rata ja muissa kilpailuissa voidaan rallisprintin perinteisen kilpailumuodon lisäksi ajaa erillinen ns. kuuma lähtö, Tasanko selvittää.

– Lisäksi kun luokkajakoa on pyritty selkeyttämään sekä lisäämään niitä sinne missä kuljettajillamme on ollut kysyntää ja pudottamalla lähtövälit 15 sekuntiin, uskomme, että meillä on jälleen luvassa mitä mainioin vauhtikesä, Tasanko kertoo.

Future Cup 2018 asfalttisprintsarjan osakilpailut: (6 parasta tulosta lasketaan lopullisiin pisteisiin)

– 28.4.2018: Raasepori 1, Tammisaari
– 29.4.2018: Raasepori 2, Tammisaari
– 12.5.2018: Kemora 1, Veteli
– 13.5.2018: Kemora 2, Veteli
– 16.6.2018: Nokia 1
– 17.6.2018: Nokia 2
– 1.9.2018: Jurva 1
– 2.9.2018: Jurva 2

Lue myös nämä

  • Uusimmat