Ralliradion asiantuntija Ville Pynnönen tekee paluun ratin taakse – ”Polte alkoi voimistua”

Ville Pynnönen tekee paluun ralliauton rattiin tulevana viikonloppuna ajettavassa F-Cup-rallisarjan osakilpailussa Mynämäellä.
Ville Pynnönen
Ville Pynnönen kilpailee Renault Clio Rally3 -autolla Rantarallissa. Kuva: Timo Kettunen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pynnönen joutui pistämään ralliuransa katkolle vuonna 2020, kun hän kaatoi rajusti autonsa Latvian perinteikkäässä Liepaja-rallissa. Ulosajon jälkeen tehdyissä jatkotutkimuksissa Pynnösen kaulavaltimon seinämässä havaittiin repeämä, minkä vuoksi lääkäri määräsi hänelle kontaktikiellon pitkäksi ajaksi.

Vuonna 2021 Pynnönen osallistui Pohjanmaan SM-ralliin, mutta sen jälkeen häntä ei ole nähty kisoissa. Mutta nyt hän starttaa Rantaralliin Asunmaa Racing -tiimin Renault Clio Rally3 -autolla kartanlukijanaan Ville Mannisenmäki.

– Tässä on kaiken aikaa edellisestä kisasta asti miettinyt, että kiva olisi ajaa – ei se polte ole sinällään kadonnut. Talvella se polte kuitenkin alkoi voimistua ja pohdiskelin, että kesällä se olisi kivempi toteuttaa, ja nyt kalenterit osuivat sitten kohdalleen. Vuonna 2020 Latviassa tullut rajumpi kaato osaltaan on vaikuttanut omien realiteettien hahmottamiseen ajouran osalta, Pynnönen taustoittaa tiedotteessaan.

Ville Pynnönen
Ville Pynnösen ajama Skoda Fabia päätyi katolleen ulosajon jälkeen Liepaja-rallissa. Kuva: Ville Pynnönen

Viime vuodet ”Pynski” on toiminut Ylen Ralliradion asiantuntijana Suomen MM-rallissa sekä erikoiskoehaastattelijana rallin SM-sarjan osakilpailuissa. Viime kaudella hänet nähtiin myös istumassa kartanlukijan penkillä neljässä rallissa.

– Uskoisin ajattelevani lajista nyt kokonaisvaltaisemmin. Takuulla arvostan karttureita ja median parissa työskentelevää väkeä vielä entistäkin enemmän. Tässä kun on taukoa ollut kisaamisesta ja ikääkin tullut lisää, niin varmaan sellainen kypsyys ja realismi, armollisuus itseä kohtaan on enempi läsnä kuljettajana, Pynnönen tuumii.

– Lauantaina varmaan kypärää päähän vetäessä se kilpailuhenkisyys sieltä nousee, mutta tiedostan, että en ole näillä kilometreillä yhtä nopea kuski kuin vaikkapa neljä vuotta sitten.

Pynnösellä on käytössään sama auto, jolla Jooa Iivari kilpaili rallin SM-sarjan SM2-luokassa talvikaudella. Rantarallissa on mukana kaksi muuta kuljettajaa Rally3-luokituksen nelivetokalustolla, Raoul Dahlqvist sekä ranskalainen Tristan Charpentier.

Pynnönen otti autoon tuntumaa testien merkeissä viime viikonloppuna.

– Auto on kyllä hieno, hyvinkin sellainen, joksi sitä kuvittelin. Sunnuntain 40 kilometrin testin perusteella sanon, että tykkään autosta todella paljon. Ihmettelen, mikseivät Rally3-autot ole yleistyneet enemmän. Viime vuonna testasin Fordin vastaavaa ajokkia ja tykkäsin siitäkin kovasti. Hinnan ja laadun suhde on näissä todella hyvä, Pynnönen sanoo.

Ville Pynnönen
Ville Pynnönen. Kuva: YLE

Rantarallissa Pynnöstä ei ole koskaan aiemmin nähty, ei edes katsojana, joten seutukuntaan tutustumista tulee nyt nuotituksen ja kilpailemisen muodossa. Pynnösen mukaan hän ei juurikaan ajattele mahdollista sijoitusta vaan enemmänkin kokonaisuutta.

– Kunhan jonkinlainen hyvä vauhti saadaan päälle ja päästään nautiskelemaan, sekä kyyti olisi edes vähän alueella. Testeissä ensimmäisen ja viimeisen vedon ero ei ollut mikään tolkuton, joten nuotista ajaminen ei sentään ole unohtunut aivan tyystin.

– On mukavaa, että Mannisenmäen Ville lähti kyytiin. Oikein hyvää palautetta ja sellaista ammattimaista rauhallisuutta Ville tarjoaa viereltä. Mukavalla tavalla pilke silmäkulmassa, mutta jämäkästi – sopiva balanssi kaiken tämän kisataukoilun huomioiden, ”Pynski” kiteyttää.

Rantarallissa ajetaan lauantaina kaikkiaan kuusi erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa 58 kilometriä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat