Rallipomo latasi rajua tekstiä MM-sarjan kiistellystä uudistuksesta

Rallin MM-sarja on kokenut isoja muutoksia viime aikoina.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux Ruotsin MM-rallissa talvella 2024. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime viikolla WRC-työryhmä tuli julkisuuteen isolla paketilla muutoksia. Muun muassa hybridiyksiköistä luovutaan pian vain muutaman vuoden käytön jälkeen, ja paketti sisälsi myös monia muita uudistuksia.

WRC-työryhmän suunnittelemat uudistukset astuvat voimaan asteittain ensi kaudesta alkaen, mutta iso muutos tehtiin myös jo täksi kaudeksi, kun MM-sarjan pisteenlaskusysteemi laitettiin uuteen uskoon.

Tällä kaudella MM-sarjassa jaetaan pisteitä niin, että jo lauantaina jakoon menee iso potti ehdollisia pisteitä. Sunnuntai on puolestaan erillinen sprinttipäivä, mistä tulee päiväkohtaiset pisteet, ja Power Stagelta jaetaan lisäksi vanhaan tapaan pisteitä viidelle nopeimmalle.

Lauantain ehdolliset pisteet saadakseen autokunnan tulee selvitä maaliin sunnuntaina. Uusi systeemi on kirvoittanut kritiikkiä muun muassa sen vuoksi, että nyt rallin voittaja ei välttämättä saakaan sitä suurinta pistepottia rallista.

Näin myös tapahtui heti kauden toisessa kilpailussa Ruotsissa. Hyundain Esapekka Lappi voitti, mutta suurimman pistepotin Ruotsista kaapi mukaansa kuitenkin Toyotan Elfyn Evans. Voiton arvo on kiistatta kokenut inflaation.

– Minä en ymmärrä sitä. Ehkä se kertoo tarpeeksi, WRC-työryhmän nokkamies David Richards latasi Dirtfishin mukaan.

– Syy siihen, miksi jalkapallo on niin suosittua, johtuu siitä, että siinä palloa potkitaan eteenpäin ja joskus taaksepäin ja ansaitset pisteitä joka kerta, kun saat pallon vastustajan maaliin. Jos voisimme ajatella yhtä yksinkertaista pistesysteemiä myös rallin MM-sarjaan, niin se olisi parempi vaihtoehto, Richards havainnollisti.

FIA-pomo Andrew Wheatley on samoilla linjoilla Richardsin kanssa.

– Olen samaa mieltä Davidin kanssa. Se on liian monimutkaista, Wheatley myönsi suoraan.

– Se tuo ehdottomasti yhden monimutkaisen elementin kokonaisuuteen, hän jatkoi.

Wheatley paljasti samalla, että pöydällä oli monia muitakin vaihtoehtoja, mutta ne olisivat olleet vain nykyistä systeemiäkin huonompia vaihtoehtoja.

– Voittajia voi olla vain yksi, mutta uskokaa minua, kun sanon, että pöydällä oli muitakin vaihtoehtoja, missä rallilla olisi voinut olla enemmän kuin yksi voittaja ja se ei olisi varmasti toiminut. Rallin lopussa on nyt vain yksi voittaja ja kauden lopussa on vain yksi mestari, Wheatley sanoi.

Isoja muutoksia ei voi sisäistää yhdessä yössä. On syytä muistaa, että MM-sarjan kautta on takana vasta kahden kilpailun verran. Ruotsissa uusi pistesysteemi näytti sen toisen puolensa, mutta kauden avanneessa Monte Carlossa pisteet menivät, kuten pitikin. Voittaja Thierry Neuville nappasi eniten pisteitä viikonlopusta.

– Mielestäni meillä on ollut kaksi dramaattisesti erilaista kisaa tänä vuonna, Wheatley sanoi.

– Monte Carlossa sillä ei ollut juuri mitään vaikutusta. Ruotsissa vaikutus oli taas valtava. Kaksi todella erilaista rallia johtuen olosuhteista ja kuljettajista.

Wheatley toivoo, ettei uutta systeemiä tuomittaisi heti.

– Minun mielestäni meidän tulee antaa sille aikaa. Meidän tulee ymmärtää, missä olemme nyt.

Uuden pistelaskusysteemin oli tarkoitus poistaa sunnuntain varmistelu ja köröttely. Sen se Wheatleyn mukaan on jo tehnytkin.

– En nähnyt kenenkään varmistelevan Ruotsissa. Sen sijaan näin, että kaverit ajoivat suorastaan ovenkahvansa irti, jotta olisivat saaneet vielä muutaman pisteen lisää sunnuntaina, hän kuvaili.

Wheatley halusi myös korostaa, että uutta systeemiä tarkastellaan ja siihen on mahdollista tehdä muutoksia, mikäli koetaan, ettei se toimi.

– Mutta nyt meidän on annettava sille enemmän aikaa, hän linjasi.

Seuraavan kerran uusi pistesysteemi joutuu testiin maaliskuun lopulla, kun kauden kolmas kilpailu, Safari-ralli ajetaan Keniassa. Suomalaisista sekä Kalle Rovanperä että Esapekka Lappi matkaavat Afrikan sateiden keskelle.

Lue myös: Rallin MM-sarjan suuret uudistukset tarjoavat hyvin herkullisen mahdollisuuden – WRC-pomo teki ison paljastuksen

Lue myös nämä