Rallin MM-sarjasta odotetaan valtavaa päätöstä – ”Ymmärrän, että se on houkutteleva vaihtoehto”

Rallin MM-sarjan tulevaisuus on puhuttanut jo pitkään.
Hyundai Motorsport
Rallin MM-sarjan tulevaisuuden pääluokasta odotetaan päätöksiä. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Isoja päätöksiä lajin tulevaisuuden suhteen odotetaan tehtävän Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa keskiviikkona. Rallin MM-sarjan vaikuttajista koottu työryhmä ib pohtinut ratkaisua varsinkin sarjan ykkösluokan anemiaan.

Monet tahot ovat korostaneet, että helpoin tapa olisi korvata kalliit Rally1-hybridiautot Rally2-kategorian kilpureilla. Näin kilpailua saataisiin lisää ja kustannuksia alas.

Hyundailla, Toyotalla, M-Sport Fordilla sekä Skodalla ja Citroenilla on tällä hetkellä omat Rally2-autonsa. Jos päätös lajin ykkösluokan vaihtamisesta tehtäisiin, voisivat Skoda ja Citroen lähteä mukaan kapinoihin.

Hyundain asiakaspuolen johtaja, pitkän rallitaustan omaava Benoit Nogier on kuitenkin eri linjoilla. Nogier on huolissaan nimenomaan asiakaspuolen tulevaisuudesta, jos Rally2-autoista tehtäisiin pääluokka. Kyseinen kategoriahan toimii tunnetusti muun muassa rallin EM- ja SM-sarjassa pääluokkana.

– On vaikea tilanne, jos asiakastiimit ja tehdastiimit sekoitetaan samaan sarjaan. Minusta meidän pitäisi huolehtia siitä, että emme tuhoa Rally2-luokkaa, muun muassa IRC-sarjassa Peugeot’n toimintoja kausina 2006-12 johtanut Nogier toteaa Dirtfishin sivuilla.

– Se näyttää yksinkertaiselta ratkaisulta, koska meillä on niin paljon markkinoilla Rally2-autoja. Se kuitenkin toimii nimenomaan siksi, että luokka on rakennettu markkinamielessä asiakkaita varten. Tehdastallit eivät toimi samalla tavalla, koska ne keskittyvät vain tuloksiin.

Nogier nostaa esimerkin juuri rallin EM-sarjaa edeltäneestä IRC-sarjasta, jossa ranskalainen ehti toimia monta vuotta. Jos Rally2-luokasta tehtäisiin pääluokka, voisi Nogierin mukaan hyvinkin edessä olla jälleen sama tilanne ja asiakaskuskien olisi vaikeaa saada itselleen kilpuria.

– Skoda keskittyi silloin niin paljon omaan viralliseen projektiinsa S2000-auton kanssa, että heidän asiakaspuolensa oli ihan minimissä. Silloin oli lähes mahdotonta saada käyttöönsä Skodan kilpuri. Koko toiminta keskittyi tehdastallin ympärille, Nogier selittää.

– Se myös nosti kustannuksia, koska S2000-auto oli rakennettava uusiksi aina 1 500 kilometrin välein. Silloin puskettiin vain kohti menestystä kaikin keinoin.

Yksinkertaisesti Nogierin viesti siis on, että jos tehdastallit ja asiakaskuskit lyödään samaan sarjaa, repeävät erot hyvin pian valtaviksi.

– On vaikea yhdistää niitä kahta maailmaa samaan sarjaan ja samoilla säännöillä. Minä pelkään, että tuo ratkaisu tuhoaa Rally2-luokan, joka on tällä hetkellä suurmenestys, Nogier miettii.

– Ymmärrän, että se on houkutteleva vaihtoehto, koska me kaikki haluaisimme enemmän autoja kisaan mukaan. Minusta kahden puolen sekoittaminen on hieman vaarallista.

Lue myös nämä