Rallin MM-sarjan tilanne huolestuttaa – WRC-talli pohtii radikaalia ratkaisua

Hyundai
Hyundai i20 WRC. Kuva: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on määrä siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022. Rallin kuninkuusluokka on kuitenkin vaarassa ajautua ojasta allikkoon, mikäli tehdastiimien määrä putoaa minimiin ennen uusia autoja.

WRC-talleilla ei ole juurikaan ylimääräistä aikaa hioa tulevia Rally1-autojaan. Perjantaina selvisi, että WRC-autot korvaavia hybridikilpureita päästään testaamaan vasta helmikuussa 2021. Uusilla ralliautoilla olisi tarkoitus ajaa ensimmäistä kertaa kilpaa vain 11 kuukautta myöhemmin vuoden 2022 tammikuussa.

Hybridisääntöjen kanssa väännettiin pitkään, minkä vuoksi uusien autojen yllä leijuu yhä kysymysmerkkejä. Lisäksi ajankohta uusien autojen tulolle on kaikkea muuta kuin hyvä, sillä autoteollisuus on ottanut kolhuja kylkeensä koronaviruspandemian aikana.

– Tämä hybridiasia on vaikea toteuttaa nyt, aikaa on liian vähän. Olen huolissani, Hyundain WRC-tallin pomo Andrea Adamo kertoi DirtFish-sivustolle.

Katso alta Sardinian MM-rallin parhaat palat. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,352465″ ap mute]

 

Sivuston mukaan Hyundai saattaa jopa lopettaa WRC-toimintansa kauden 2021 jälkeen ja suunnata ratasarjoihin. Myös Rallit.fi on kuullut tämän syksyn aikana huhuja Hyundain mahdollisesta lähdöstä ennen hybridiaikakautta.

Adamo ei vahvistanut Hyundai Motorsportin suunnitelmia, mutta kertoi tallin katselevan myös muihin suuntiin.

– Kaikki sellaiset moottoriurheilulajit, joissa Hyundai voi näyttää kykyjään ja teknologiaansa, ovat tervetulleita, Adamo sanoi.

Rallin MM-sarjassa on tällä hetkellä vain kaksi todellista tehdastallia, Hyundai ja Toyota. M-Sport kilpailee MM-sarjassa Ford Fiesta WRC -autoilla, mutta brittitiimillä ei ole takanaan Fordin täyttä tukea.

Hybridien piti olla yksi niistä keinoista, joilla MM-sarjaan saadaan houkuteltua uusia valmistajia. Nyt vaarana on, että hybridisiirto syventää entisestään MM-sarjan ahdinkoa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton vakuuttaa edelleen, että Rally1-hybridiautot ovat välttämättömiä MM-sarjalle.

– Hybridiauton tuominen oli avainasemassa, jotta valmistajat saatiin sitoutumaan vuoteen 2022. Sen vuoksi tämän teknologian tuomista ei ollut mahdollista viivästyttää. Meidän pitäisi pystyä kertomaan lisää tästä lähitulevaisuudessa, Matton sanoi DirtFishille.

Vuoden 2022 hybridiautojen lopulliset säännöt lyötäneen lukkoon joulukuussa. Toyotan ja M-Sportin odotetaan sitoutuvan sääntöihin, mutta Hyundai puntaroi yhä jatkoaan.

Hyundai voitti valmistajien maailmanmestaruuden viime kaudella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat