Syntymäaika | 17.01.1991 |
Kansalaisuus | Suomi |
Talli | Hyundai Motorsport |
Kartanlukija | Janne Ferm |
Ajetut MM-rallit | 89 |
Ensimmäinen MM-ralli | Suomi 2011 |
Voitot | 2 (2,3% starteista) |
Ensimmäinen voitto | Suomi 2017 |
Palkintokorokepaikat | 15 (17,2% starteista) |
Keskeytykset | 18 (20,2% starteista) |
Erikoiskoevoitot | 77 |
Power Stage -voitot | 5 |
MM-pisteet yhteensä | 570 |
Kauden 2023 sijoitus | 6. |
Maailmanmestaruudet | 0 |
Tilastot päivitetty 11.09.2024
Esapekka Lappi pääsi keväällä 2017 Toyotan Yariksen puikkoihin ja vakuutti heti vauhdillaan Portugalin ja Sardinian MM-ralleissa. Suomen MM-rallissa heinäkuussa napsahti sitten ensimmäinen WRC-voitto meriittilistalle. Kaudella 2018 Lappi ajoi ensimmäisen täyden kautensa WRC-autolla. Tilille tuli yhteensä kolme palkintosijaa, kun pieksämäkeläinen oli Sardiniassa, Saksassa ja Walesissa kolmas.
Lapilta löytyy vyöltään WRC2-luokan mestaruus kaudelta 2016. Vuonna 2014 pieksämäkeläinen juhli puolestaan rallin EM-sarjan voittoa Skodalla. Lapin vauhdista saatiin ensimmäisiä viitteitä SM-sarjassa vuonna 2012, kun mies juhli SM1-luokan kultaa voittamalla kauden jokaisen osakilpailun.
Lappi aloitti ajouransa ratapuolelta, mutta rahoituksen puutteen vuoksi siirtyi rallin pariin. Heti vuonna 2010 nuori Lappi sai vuoden tulokkaan palkinnon Suomessa.
Kaudeksi 2019 Lappi siirtyi Citroenin talliin kahden vuoden sopimuksella. Kausi 2019 ei sujunut ongelmitta – kolmesta kakkospaikasta huolimatta Lappi sijoittui vasta kymmenenneksi MM-pisteissä ja oli näin ollen heikoin suomalaiskuljettaja. Kauden jälkeen Citroen ilmoitti vetäytyvänsä rallin MM-sarjasta, minkä vuoksi Lappi jäi ilman tallipaikkaa vuodelle 2020. Hänelle löytyi kuitenkin paikka M-Sport Fordilta kaudeksi 2020.
Vuosi 2020 oli hankala, kun M-Sport ei testannut talousongelmien takia juuri lainkaan. Palkintosijoja ei herunut ja loppupisteissä Lappi oli kuudes. Kaudeksi 2021 pieksämäkeläinen jäi ilman tehdaskuskin paikkaa. Luokkavoitot Rovaniemellä helmikuussa ja Portugalissa toukokuussa sekä komea paluu Toyotan WRC-auton rattiin Jyväskylässä lokakuussa kuitenkin palkittiin. Lappi palasi kaudeksi 2022 Toyotan tehdastiimiin jakamaan kolmatta autoa Sebastien Ogierin kanssa.
Vuoden 2022 aikana Lappi saalisti kolme palkintopallisijoitusta ja teki vuoden lopuksi jälleen ison loikan, kun pieksämäkeläinen vaihtoi Toyotalta Hyundain leiriin.
Kausi 2023 starttasi Lapilla heikosti, kun kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa suomalainen jäi surkeille sijoille. Meksikon MM-rallin jälkeen tapahtui huima parannus, kun Lappi ajoi kolmessa peräkkäisessä osakilpailussa palkintopallille. Kauden jälkimmäinen puolisko sujui ankeammin, sillä Lappi ajoi rajusti ulos kolmessa kisassa. Lopullinen sijoitus MM-sarjan pisteissä oli kuudes.
Vuonna 2024 Lappi ajaa vain noin puolet kauden MM-ralleista Hyundain Rally1-autolla.
Hyundain WRC-talli pohtii rauhassa, millä kokoonpanolla tiimi lähtee rallikauteen 2025.
Kalle Rovanperä palaa Toyotan Rally1-auton rattiin syyskuun lopulla.
Esapekka Lappi pääsi torstaina Hyundai i20 N Rally1 -auton puikkoihin reilun kolmen viikon paussin jälkeen.
Hyundain Esapekka Lapin jatko rallin MM-sarjassa on vaakalaudalla.
Hyundai sai Suomen MM-rallista lopulta loistavan tuloksen, mutta myös hyvän oppitunnin.
Hyundain Esapekka Lapin ura on nyt vaakalaudalla, kirjoittaa Rallit.fin Ville Hirvonen.
Kalle Rovanperä on laajentanut bisnesportfoliotaan.
Esapekka Lapin jatkosta rallin MM-sarjassa ei ole varmuutta.
Suomen MM-ralli sai heti alkuun dramaattisen käänteen reilu viikko sitten.