Esapekka Lappi

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi nappasi uransa toisen voiton Ruotsista. Photographer: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Syntymäaika17.01.1991
KansalaisuusSuomi
TalliHyundai Motorsport
KartanlukijaJanne Ferm
Ajetut MM-rallit87
Ensimmäinen MM-ralliSuomi 2011
Voitot2 (2,3% starteista)
Ensimmäinen voittoSuomi 2017
Palkintokorokepaikat15 (17,2% starteista)
Keskeytykset17 (19,5% starteista)
Erikoiskoevoitot76
Power Stage -voitot5
MM-pisteet yhteensä560
Kauden 2023 sijoitus6.
Maailmanmestaruudet0

Tilastot päivitetty 12.6.2024

Urasta

Esapekka Lappi pääsi keväällä 2017 Toyotan Yariksen puikkoihin ja vakuutti heti vauhdillaan Portugalin ja Sardinian MM-ralleissa. Suomen MM-rallissa heinäkuussa napsahti sitten ensimmäinen WRC-voitto meriittilistalle. Kaudella 2018 Lappi ajoi ensimmäisen täyden kautensa WRC-autolla. Tilille tuli yhteensä kolme palkintosijaa, kun pieksämäkeläinen oli Sardiniassa, Saksassa ja Walesissa kolmas.

Lapilta löytyy vyöltään WRC2-luokan mestaruus kaudelta 2016. Vuonna 2014 pieksämäkeläinen juhli puolestaan rallin EM-sarjan voittoa Skodalla. Lapin vauhdista saatiin ensimmäisiä viitteitä SM-sarjassa vuonna 2012, kun mies juhli SM1-luokan kultaa voittamalla kauden jokaisen osakilpailun.

Lappi aloitti ajouransa ratapuolelta, mutta rahoituksen puutteen vuoksi siirtyi rallin pariin. Heti vuonna 2010 nuori Lappi sai vuoden tulokkaan palkinnon Suomessa.

Kaudeksi 2019 Lappi siirtyi Citroenin talliin kahden vuoden sopimuksella. Kausi 2019 ei sujunut ongelmitta – kolmesta kakkospaikasta huolimatta Lappi sijoittui vasta kymmenenneksi MM-pisteissä ja oli näin ollen heikoin suomalaiskuljettaja. Kauden jälkeen Citroen ilmoitti vetäytyvänsä rallin MM-sarjasta, minkä vuoksi Lappi jäi ilman tallipaikkaa vuodelle 2020. Hänelle löytyi kuitenkin paikka M-Sport Fordilta kaudeksi 2020.

Vuosi 2020 oli hankala, kun M-Sport ei testannut talousongelmien takia juuri lainkaan. Palkintosijoja ei herunut ja loppupisteissä Lappi oli kuudes. Kaudeksi 2021 pieksämäkeläinen jäi ilman tehdaskuskin paikkaa. Luokkavoitot Rovaniemellä helmikuussa ja Portugalissa toukokuussa sekä komea paluu Toyotan WRC-auton rattiin Jyväskylässä lokakuussa kuitenkin palkittiin. Lappi palasi kaudeksi 2022 Toyotan tehdastiimiin jakamaan kolmatta autoa Sebastien Ogierin kanssa.

Vuoden 2022 aikana Lappi saalisti kolme palkintopallisijoitusta ja teki vuoden lopuksi jälleen ison loikan, kun pieksämäkeläinen vaihtoi Toyotalta Hyundain leiriin.

Kausi 2023 starttasi Lapilla heikosti, kun kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa suomalainen jäi surkeille sijoille. Meksikon MM-rallin jälkeen tapahtui huima parannus, kun Lappi ajoi kolmessa peräkkäisessä osakilpailussa palkintopallille. Kauden jälkimmäinen puolisko sujui ankeammin, sillä Lappi ajoi rajusti ulos kolmessa kisassa. Lopullinen sijoitus MM-sarjan pisteissä oli kuudes. 

Vuonna 2024 Lappi ajaa vain noin puolet kauden MM-ralleista Hyundain Rally1-autolla.

Uutisia