Näin ollen Ford saa Fiesta Rally3 -autolleen vihdoin kilpailijan FIA:n rallipyramidin kolmannelle tasolle. Nelivetoinen Clio Rally3 on ranskalaismerkin taidonnäyte, jota testattiin viime vuoden aikana yhteensä 5 000 kilometrin verran.
Kilpuri esiteltiin viime tammikuussa Andorrassa ja se debytoi Terre des Causses -rallissa etuautona alkuvuodesta. Luokittelun jälkeen autolla voidaan ajaa kilpaa sekä pienissä kansallisissa ralleissa että aina MM-tasolla saakka.
Clio Rally3 -kilpurissa on 1,3 litrainen neljän sylinterin TCe-moottori, joka tuottaa 260 hevosvoimaa, ja vääntömomenttia löytyy 415 newtonmetrin verran. Vaihdelaatikko on viisilovinen.
Aerodynamiikan suunnittelussa mukana ovat olleet sekä Renault’n Viry-Châtillonin yksikkö että Alpinen F1-tiimi Enstonessa.
Kuuntele alta Rallit.fin uusin Rallipodi, jossa vieraillaan Craig Breenin turmapaikalla Kroatiassa. Voit kuunnella podcastin myös Spotifysta tästä linkistä. Juttu jatkuu upotuksen alla.
Renault kehitti aiemmin vuosina 2020-21 sekä Rally5- että Rally4-auton. Tulevina viikkoina uusi Clio Rally3 nähdään tositoimissa sekä Ranskassa että Italiassa, jolloin saadaan osviittaa auton suorituskyvystä. Kilpurin hinta on 122 000 euroa ennen veroja.
Ford Fiesta Rally3 -autolla on yksityisoikeus kilpailemiseen rallin MM-sarjan junioriluokassa. Renault voi kuitenkin haastaa Fordin WRC3-luokassa tulevissa MM-osakilpailuissa.
Katso alta kooste Kroatian MM-rallin JWRC-junioriluokan kisasta.