Quantcast

Rallin MM-sarja uuden äärellä – tällaisia muutoksia sääntöihin on luvassa

Ford Puma Rally1
Ford Puma Rally1. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA on tiedottanut pari viikkoa sitten järjestetyn maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksen annin rallin MM-sarjan osalta.

Kokouksessa lyötiin lukkoon muutamia päätöksiä sekä täsmennyksiä. Ensi kaudella rallin MM-sarjassa siirrytään hybriditeknologialla toimiviin Rally1-autoihin. Uusien kilpureiden osalta tekniset vaatimukset ovat jo olemassa, mutta FIA teki kokouksessaan tarkennuksia muun muassa pelkästään sähköllä ajettaviin osuuksiin.

– Ilman uutta teknologiaa autonvalmistajat eivät voi käyttää MM-sarjaa markkinointityökalunaan. Jos sarjan varaan ei voi rakentaa markkinointia, ei ole mitään järkeä sijoittaa rahaa ralliin. Se on niin yksinkertaista, FIA:n rallipomo Yves Matton tähdentää MM-sarjan mullistuksen tärkeyttä.

Nykyiset WRC-tiimit M-Sport Ford, Toyota ja Hyundai ovat omat Rally1-autonsa kehittäneet ja testivaihe on kiihkeässä vaiheessa.

– Uusien autojen kanssa tulee aina joitain ongelmia ja asioita pitää hienosäätää. Valmistajilta saatu palaute on kuitenkin ollut positiivista testien jälkeen. Tiimit ovat testanneet eri alustoilla, eikä ole olemassa mitään isoa huolenaihetta, miksi autot eivät olisi viivalla Monte Carlossa tammikuussa, Matton jatkaa.

Tässä tärkeimmät kokouksen päätökset rallin MM-sarjan osalta:

– Ensi vuonna MM-ralleissa on käytössä HEV-alueet (Hybrid Electric Vehicle Zones), joissa on sallittua ajaa vain sähkövoimalla. Kyseiset HEV-alueet sijaitsevat siirtymillä lähellä huoltoparkkia sekä seremoniastarttien yhteydessä. Tiekirjaan nämä alueet merkitään ja niitä on noudatettava tarkasti. Jos HEV-alueella ei aja pelkästään sähkömoottorin tuomalla energialla, on siitä luvassa tuomaristolta rangaistus.

– Myös yleisön turvallisuuteen kiinnitetään ensi kaudella entistäkin enemmän huomiota. Rally1-autoihin tulee FIA:n keinoälyä hyödyntävät turvakamerat (Artificial Intelligence Safety Cameras), joiden avulla pystytään tunnistamaan, jos yleisöä on väärillä katselualueilla.

– Rally1-autoihin tulee WEC-sarjasta tuttu HY-merkintä isolla etuoviin sekä kuskin kisanumeron viereen, jotta katsoja tunnistaa, mikä kilpureista toimii hybriditeknologialla ja mikä perinteisemmin vain polttomoottorilla.

– WRC2-luokassa muuttuu Power Stage -erikoiskokeelta jaettava lisäpisteformaatti. Aiemmin pisteitä on saanut Powerin viisi nopeinta, kun ensi vuonna vain kolme parasta palkitaan ekstrapisteillä (3-2-1). Syynä on MM-sarjan televisiointi, jonka myötä WRC2:n kärkikolmikko ajaa yleensä ennen ykkösluokan kuskeja. Tästä voi olla merkittävää hyötyä lähtöpaikan myötä.

– JWRC-luokassa ajetaan myös ensi kaudella vain M-Sportin autoilla. Ensi kertaa käytössä on kuitenkin nelivetoiset kilpurit. kun juniorikuskit kilpailevat uudella Ford Fiesta Rally3:lla. M-Sportin ja MM-sarjan sopimus kattaa seuraavat kolme kautta. Sarjan voittajalle on palkintona luvassa neljä Euroopassa ajettavaa MM-rallia kaudella 2023 Fiesta Rally2:n ratissa.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,390540″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat