Karttureilla tuskaiset olot uusissa hybridiralliautoissa – ”Mitkä tässä ovat tieteelliset perusteet?”

Scott Martin
Scott Martin. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kuljettajien ja kartanlukijoiden mukaan rallin MM-sarjan ensi kauden uusissa Rally1-hybridikilpureissa on suunnittelussa menty vikaan karttureiden penkin sijainnin osalta.

Nykyisissä WRC-autoissa nuotinlukijat istuvat selvästi matalammalla kuin kuljettajat. Uusissa autoissa kuskit ja kartturit ovat samalla korkeudella.

– Henkilökohtaisesti istuisin mielummin lähempänä lattiaa kuin kattoa. Uusien autojen pohjan suojaus on fantastinen. Haluaisin tietää, mitkä tässä ovat tieteelliset perusteet, Toyota-kuski Elfyn Evansin aisapari Scott Martin ihmettelee Dirtfishin sivuilla.

– FIA on tehnyt upeaa työtä Rally1-autojen turvallisuuden suhteen. Olen varma, että tämäkin asia saadaan vielä ratkaistua.

Autonvalmistajat ovat pyytäneet kansainvälistä autoliitto FIA:aa harkitsemaan muutosta. Neuvotteluissa on päästy eteenpäin ja mahdollista on, että muutoksia on luvassa vielä ennen uuden kauden alkua.

Hyundai-kuljettaja Ott Tänakin mukaan kartturinpenkin alentaminen on käytännössä välttämätöntä.

– Ymmärrän huolen erittäin hyvin. Kun katson, missä Martin (kartanlukija Järveoja) istuu, se ei ole paikka ihmiselle, jolla on jalat. Kuskeille jalkatilaa on jonkun verran, mutta karttureiden on vaikeaa saada jalkojaan mahtumaan mihinkään.

– Pitää kuitenkin muistaa, että ralli on pitkä reissu. Siellä ei istuta autossa vain tuntia päivässä, jonka jälkeen huilataan loppupäivä. Sekä turvallisuus että mukavat olosuhteet ovat tärkeitä. Mielestäni tässä tapauksessa mukavuus tuo myös turvallisuutta, jos ulosajo tapahtuu.

FIA:n teknisen pomon Mestelan Pinonin mukaan turvallisuuteen on keskitytty hybridiautoissa todella paljon. Tästä syystä kuljettajaparien paikkoihin autoissa on jouduttu tekemään muutoksia.

– Siellä on merkittäviä muutoksia rakenteissa ja erityisesti auton turvakehikossa sekä istuinten sijainnissa kuskien ja karttureiden osalta. Meidän kokemuksemme ja tutkimusten valossa teimme sääntöjä istuinten sijainteihin, jotta loukkaantumisilta vältytään erilaisissa onnettomuuksissa, joita rallipätkillä voi sattua, Pinon selittää Dirtifishille.

– Tämä voi vaatia pientä muutosta tavoissa. Meidän ainoa tavoitteemme on kuitenkin lisätä turvallisuutta, kun penkit ovat samalla tasolla. Ne lisäävät turvallisuutta yhdessä muiden turvajärjestelmien kuten turvakaarien ja ovivaahdon kanssa.

Pinon kuitenkin korostaa, että tiimejä ja kuljettajapareja kuunnellaan tarkasti, kun Rally1-autoja pyritään saamaan valmiiksi ennen kauden 2022 ensimmäistä rallia Monte Carlossa.

– Kartanlukijat ovat ilmaisseet huolensa, jonka otamme ehdottomasti huomioon. Keskustelut asian suhteen ovat olleet rakentavia. Olemme sitoutuneet jatkuvaan kehitystyöhön vuoden 2022 autojen osalta ja siihen panostamme yhä edelleen.

Katso alapuolelta edellisen Katalonian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,390540″ ap mute]

Lue myös nämä