Rallikuski raivoistui MM-rallijärjestäjille – joutui viettämään koko yön erikoiskokeen varrella

Historian ensimmäinen Chilen MM-ralli ajettiin viime viikonloppuna. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Chileleläisen Emilio Fernandezin osalta MM-kotiralli ei mennyt aivan nappiin viime viikonloppuna. Hän joutui viettämään yhden yön erikoiskokeen varrella.

Fernandez kilpaili Skoda Fabia R5 -autolla Chilen MM-rallin WRC2-luokassa. Fernandez ajoi ulos perjantaiaamupäivänä El Puman erikoiskokeella, ja Skoda jäi jumiin kahden puun väliin lähelle jokea. Fernandezilla kesti lopulta lähes täysi vuorokausi päästä ulosajopaikalta takaisin huoltoalueelle.

Ongelmana oli se, ettei paikalle saapunut kunnollista hinausautoa aiemmin.

– Odotimme, että kaikki autot olivat menneet erikoiskokeen läpi. Olin painanut SOS-nappia, koska kartanlukijani ei voinut hyvin ja hän halusi päästä lääkärin tarkastettavaksi. Jäin auton luokse odottamaan hinausautoa, jonka pitäisi ajaa erikoiskokeiden läpi jokaisen lenkin tai jokaisen päivän päätteeksi, Fernandez kertasi paikalliselle Radio Bio Biolle.

https://twitter.com/victorlopez_wrc/status/1126882485550370816

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Ensimmäisen ajokerran jälkeen hinausautoa ei Fernandezin mukaan näkynyt. Teitä lanannut henkilö tosin lupasi Fernandezille, että erikoiskokeen toisen ajokerran jälkeen paikalle pitäisi tulla kunnon hinauskalustoa. Mutta illallakaan hinausautoa ei näkynyt.

– Ketään ei tullut iltakahdeksalta. Siinä vaiheessa olin ollut yhdeksän tuntia auton luona. Tiimini väkeä tuli paikalle pakettiautolla ja lisäksi muutama järjestyksenvalvoja oli miltei koko ajan kanssani. He olivat ainoa kontaktini rallijärjestäjiin.

Katso alta kooste Chilen MM-rallin huippuhetkistä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Fernandez kertoi järjestäjille, ettei hän voi lähteä autonsa luota, sillä R5-luokan Skodassa riittää arvokasta viemistä pitkäkyntisille. Fernandezin vartiointikeikka päättyi vasta seuraavana aamuna kello 5.00, kun hinausauto tuli vetämään Fabian pois pöpeliköstä.

Fernandez latasi täyslaidallisen kohti rallijärjestäjiä, jotka olivat jättää hänet oman onnensa nojaan. Chileläläiskuljettaja nosti esimerkiksi sen, että Euroopassa järjestettävissä MM-ralleissa autot hinataan ojista heti, kun erikoiskoe on ajettu loppuun.

– Täällä meitä ei otettu pois, koska heidän mukaansa olimme turvallisessa paikassa kahden puun välissä, viime vuonna MM-sarjan JWRC-luokassa kilpaillut Fernandez puhisi.

Chilen MM-rallin kehityspäällikkö Sebastian Etcheverry ei pistänyt tapausta pelkästään ralliorganisaation piikkiin. Etcheverry kertoi radiokanavalle, että hinausautoista vastannut henkilö oli juuri irtisanoutunut. Hän vetosi myös siihen, että auto oli hankalassa mutta samalla myös turvallisessa paikassa.

– Minulle on kerrottu, että autoa on yritetty saada pois, mutta alkuperäisessä hinausautossa ei ollut riittävästi tehoa. Kuljettaja halusi pysyä auton luona, jotta mitään ei varasteta autosta. Syvälle menneissä autoissa on se ongelma, että jos niitä ei hinata oikein, niihin saattaa tulla vaurioita. Käsittääkseni auto oli hankalassa paikassa, Etcheverry totesi.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja