Rallicrossin MM-sarjassa painettiin paniikkinappulaa – ”Minusta tämä on hyvä päätös”

Rallicrossin MM-sarjassa ajettiin tänä vuonna toista kautta täyssähköisillä kilpa-autoilla.
Rallicrossin MM-sarja
Rallicrossin MM-sarjassa on ajettu kahden vuoden ajan täyssähköisillä kilpa-autoilla. Kuva: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lajin suosio ei kuitenkaan ottanut uutta tuulta purjeisiinsa sähköisen muutoksen myötä. Lajin ykkösluokassa ajoi tänä vuonna vain kymmenkunta autoa vähän kisasta riippuen.

Sähköinen rallicrossin MM-sarja koki suuren takaiskun Britannian osakilpailun alla heinäkuussa, kun ranskalaisen Special One Racing -tallin Lancia-auto syttyi ladattaessa tuleen Lydden Hillissä ja lopulta myös tiimin toinen auto ja kaikki muu kalusto tuhoutuivat tulipalossa.

Britannian katastrofin jälkeen RX1e-autot olivat pannassa ja kausi ajettiin loppuun kakkoskorin autoilla. Näin ollen MM-sarjan osakilpailuista vain alle puolet ajettiin lopulta ykkösluokan kilpureilla.

Kansainvälinen autoliitto FIA onkin lyönyt paniikkinappulan pohjaan ensi kautta ajatellen. Azerbaidzhanin Bakussa tällä viikolla käydyssä FIA:n yleiskokouksessa nuijittiin läpi päätös, jonka mukaa ensi vuonna rallicrossin MM-sarjan pääluokassa voi ajaa myös polttomoottoreilla, jos ne toimivat niin kutsulla ekobensalla.

Vaikka rallicrossin MM-sarja markkinoi päätöstä nimellä Battle of Technologies, on ratkaisu kuitenkin välttämätön, sillä sähköautot eivät ole houkuttaneet mukaan uusia tiimejä.

– Minusta tämä on hyvä päätös. Mitä enemmän on kuskeja mukana, sitä parempi. Silloin tulee myös enemmän toimintaa ja hauskuutta, norjalaiskuski Ole Christian Veiby kommentoi sosiaalisessa mediassa.

– Nyt kun MM-sarja starttaa toiselle vuosikymmenelleen, voimme esitellä uuden Battle of Technologies -konseptin. Olemme kaikki nauttineet sähköisistä autoista viimeisen parin vuoden aikana, mutta samaan aikaan todistaneet isoa intohimoa polttomoottoreiden luokan puolella (Euro RX). Tämän suhteen on ollut paljon kiinnostusta kuskien ja tiimien osalta. Uskomme, että uusi kestävän kehityksen formaatti tarjoaa kilpailijoille sekä faneille parhaat palat molemmilta puolilta, rallicrossin MM-sarjan promootioyhtiön toimitusjohtaja Arne Dirks puolestaan sanailee.

Kaudelle 2024 luvataan yhteensä 16 paikkaa MM-sarjan pääluokkaan ja lisäksi yksittäiset kuskit voivat hakea paikkaa satunnaisiin kisoihin.

Ensi vuonna kuskit ajavat erävaiheessa sijoituksista, kun ennen on ajettu kelloa vastaan. Tällä yritetään tehdä lajista helpommin seurattava faneille. Pisteitä jaetaan sekä erävaiheesta, välieristä että finaalista.

Rallicrossin MM-sarjan valtiaaksi ajoi tänä vuonna jälleen kerran ruotsalainen Johan Kristoffersson. Mestaruus oli miehelle jo uran kuudes. Suomen Niclas Grönholm ylsi pronssille.

Lue myös nämä