Rallicrossin EM-sarjaan ”suomalaistalli” – Kalliokoski kuskiksi G-FORSille

Jere Kalliokoski. Kuva: Toni Ollikainen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jere Kalliokoski siirtyy G-FORS RX -talliin tulevaksi kaudeksi, 20-vuotias alahärmäläinen debytoi Euroopassa viime kaudella Albatec Racing tiimissä.

– Alkuun lähetän kiitokset Skotlantiin Albatecille, sain heiltä tukevan perustuksen huipputasolla kilpailemisesta, ammattilaistiimin toiminnasta ja siitä, millaista työskentely on maailmalla, Kalliokoski kertoo tiedotteessa.

– Nyt tuli kuitenkin aika ottaa askel eteenpäin, ja taustajoukkojeni kanssa katsottiin että tämä on urani kannalta hyvä ratkaisu.
Sopimus syntyi lopulta melko vaivattomasti, Atte Varsta oli siinä isossa roolissa, antoi tarvittavaa tietoa ja helpotti ratkaisun tekemistä, Kalliokoski kertoo.

G-FORS RX on täysin uusi Ranskasta operoiva tiimi. Tulevalla kaudella tallissa ajaa kaksi tai kolme kuljettajaa joilla on allaan nyt rakenteilla olevat Renaut Clio RS RX Supercarit.
Vaikka talli on uusi, on heillä jo vahva osaaminen autojen kehittämisestä ja rallicrossista. Tallipäällikkönä toimii Atte Varsta, ja tallin perustajana on ranskalainen Monster Energy-urheilijana ja moottoriurheilun moniosaajana etenkin Euroopassa hyvin tunnettu Guerlain Chicerit.

– Ensi vuosi on toinen perättäinen vuosi, kun teemme yhteistyötä Jeren kanssa. Näimme jo vuosi sitten ensimmäisessä testissä Stephanen (Orre, G-FORS:in tekninen johtaja) kanssa, että Jeressä on potentiaalia. Tänä vuonna Jere ei saanut sitä tulosta jonka olisi ansainnut, mutta uskomme että ensi kaudella hän pääsee näyttämään kaikille kykynsä. Hänessä on ainesta tulevaisuuden mestariksi rallicrossissa, toteaa G-FORS:in tallipäällikkö Varsta.

Tuleva kausi alkaa hahmottumaan, ensimmäinen testijakso ajetaan alustavasti helmikuussa. Sitä ennen ajotuntumaa pidetään yllä kotimaassa.

– Pikku hiljaa alkaa menojalkaa vipattamaan ja tekisi jo mieli kirjoitella kalenteriin testipäiviä, mutta niiden tarkka ajankohta ei ole ihan vielä selvillä. Useampi päivä testeissä joka tapauksessa menee, siitä ollaan jo tiimin kanssa sovittu. Tammikuussa menen Ranskaan Clermont-Ferrandiin tutustumaan tallin työpajaan ja mekaanikoihin, ja samalla pääsen seuraamaan auton valmistumista.

– Ja kyllä tässä on vähän muitakin suunnitelmia hautumassa, sen verran jo polttelee päästä ajamaan muutakin kuin siviiliautoa, Kalliokoski summailee.

Vuoden 2016 rallicrossin suomenmestari ja viime kauden hopeamitalisti on siirrosta innoissaan, tavoite on asetettu korkealle.

– Kyllä mä haluan viiden joukossa olla kun sarja päättyy, mielessä siintää mahdollisuuksien mukaan parempikin sijoitus. Mutta ennen kaikkea haluan ajaa ehjiä kisoja, tutustua uuteen autoon ja tietenkin ajaa mahdollisimman kovaa. Voitonnälkää riittää, joten jokaisesta kisasta, sen jokaisesta startista lähden hakemaan maksimisuoritusta, Kalliokoski päättää.

Lue myös nämä

  • Uusimmat