Naantalilainen rallikuski Samuli Vuorisalo kartturinaan Henri Arpiainen kokivat kovia helmikuussa ensimmäisessä kisassaan nelivetoisella Skoda Fabia R5:lla.
Rallin SM-kauden toisessa osakilpailussa Kouvolassa tapahtunut ulosajo pisti miehen suunnitelmat uusiksi pitkäksi aikaa.
Kilpailun neljännelle erikoiskokeelle osunut ulosajo oli Vuorisalon tähänastisen uran rajuin. Mies oli sitä ennen pysynyt tiellä todella hyvällä prosentilla ja keskeytykset ovat olleet lähinnä teknisistä syistä johtuvia.
– Tämä kesä on mennyt vähän eri tavalla kuin aiemmin, aikaa on ollut paljon. Olen käynyt fysikaalisessa kuntoutuksessa ja ottanut rauhallisesti, mutta myös joka päivälle koittanut keksiä aihetta lähteä liikkumaan. Yllättävän hyvin tilanteeseen olen sopeutunut, vaikka aluksi pelkäsinkin, että tämä tulee olemaan paljon vaikeampaa, kun on tottunut olemaan koko ajan liikkeessä, töissä ja seuraava ralli mielessä. Vielä ei ole siis montaa kertaa seinät kaatuneet päälle ja koetetaan taiteilla loppuvuosikin samalla otteella.
Ennen ulosajoaan Vuorisalo oli kiinni kokonaistilanteessa kisan viidennessä sijassa, 11 sekuntia johtavaa Teemu Asunmaata perässä. Ulosajoon johtanut tilanne on jäänyt miehellä kirkkaasti mieleen, jossa pieni virhe nuotissa aiheutti pitkän sairausloman.
– Paikkaan tultiin aika reipasta vauhtia, ehkä turhankin reipasta. Tie kääntyi vasemmalle yli nyppylän, jota seurasi oikealle kääntyvä mutka. Auto irtosi tiestä ilmaan odotettua enemmän ja sen jälkeen oltiin täysin matkustajia. Sen seurauksena kiepsahdettiin kerran katon kautta ympäri ja pysähdyttiin pohja edellä puuhun.
Kuten arvata saattaa, niin polte ja halu ovat kovia ensi vuodeksi ratin taakse. Suunnitelmia ei Vuorisalo ole kuitenkaan alkanut liiaksi pohtimaan, kun 100-prosenttista paluupäivämäärää eivät lääkärit ole vielä antaneet. Viimeinen tutkimus on tällä hetkellä sovittu tammikuulle ja vasta sen jälkeen alkaa mahdollisen paluun tarkepi pohtiminen.
Aivan täysin telakalla Vuorisalo ei kuitenkaan rallipoluilta ole ollut. Mad-Croc SM Rallissa hän on toiminut reittiryhmän apuna ja antanut ehdotuksensa muun muassa erikoiskokeiden oikomispaikoista.
– Varsin hieno reitti odottaa osallistujia. Osa erikoiskokeista on joko todella vähän ajettua tai täysin ajamatonta ja osa sitten taas entuudestaan tuttua. Perjantai-illan erikoiskokeet Kiskon suunnalla tulevat varmasti näyttämään heti kilpailun suunnan ja siellä voidaan mahdollisesti nähdä jo isompia eroja ellei jopa ratkaisuja, Vuorisalo ennakoi ensi viikolla ajettavaa rallia.