Toyota nappasi viime kaudella kolmatta kertaa putkeen kaikki mestaruudet suvereeniin tyyliin. Jari-Matti Latvalan johtama WRC-tiimi napsi muhkeat yhdeksän osakilpailuvoittoa 13:sta mahdollisesta.
Vuoteen 2024 japanilaisvalmistaja lähtee uudistetulla ilmeellä, mutta mitään valtavia uudistuksia ei ole luvassa tekniikan osalta. Tiimi on toki valmistautunut kauteen huolella ja tehnyt kaiken voitavansa, mutta rallin MM-sarjan tiukat testi- ja luokittelusäännöt eivät anna kovin paljon joustovaraa.
– Nykyisin luokittelujokereiden määrä on aika tiukkaan rajattua. Mitään kovin suurta ei voi kauden aikana tehdä, Latvala sanoo Motorsport.comin sivuilla.
– Toki on osa-alueita, joita meidän pitää kehittää, mutta mitään kovin dramaattista ei ole luvassa. Se on toki myös hyvä juttu, koska meillä on Rally2-ohjelma alkamassa ja ensimmäiset autot ovat viivalla Monte Carlossa. Rally1-projektimme sen sijaan on hyvässä balanssissa tällä hetkellä.
Samoilla linjoilla oli jo aiemmin Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler. Toyotalla on toistaiseksi ollut Rally1-aikakaudella selkeä etulyöntiasema arkkiviholliseen Hyundaihin verrattuna, mutta nähtäväksi jää, onko Rally2-projekti vienyt Toyotalta paukkuja ykkösluokan suhteen.
– Olemme mielestäni aika hyvässä tilanteessa, sillä meillä ei ole mitään tosi pahoja heikkouksia, jotka aiheuttaisivat meille hälyttävän tilanteen. Toki on asioita, joita meidän on kehitettävä, Fowler totesi.
– Meillä on oma suunnitelmamme tulevan kauden suhteen, miten tuomme päivityksiä autoomme. Tällä hetkellä kyse on suorituskyvystä Hyundaihin verrattuna, sillä olemme todella tasaisia kaikissa olosuhteissa. Voidaankin sanoa, että ei voi tietää, missä rallissa Toyota on paras ja missä Hyundai. Sen me tietenkin haluaisimme muuttaa.
Kauden 2024 avauskisa ajetaan Monte Carlossa 25.-28. tammikuuta.