Hallitseva valmistajien mestari lähtee puolustamaan titteliään, mutta kaikkiaan kymmenen maailmanmestaruutta voittaneet Kalle Rovanperä ja Sébastien Ogier ajavat vain puolikkaat sarjat.
Täyden kauden kuljettajina Toyotalla ovat vain japanilainen Takamoto Katsuta ja walesilainen Elfyn Evans. Evans taisteli jo viime vuonna uskottavasti maailmanmestaruudesta, kunnes lopulta joutui taipumaan toisen peräkkäisen mestaruuden voittaneelle Rovanperälle.
Evans on ehdottomasti se Toyotan ykköshevonen mestaruustaistelussa. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on linjannut, että kuljettajat saavat vapaasti ajaa toisiaan vastaan, eikä ketään suosita.
Mutta onko Latvalan ja Toyotan linjaus järkevä? Kannattaisiko Toyotan valjastaa Ogier ja Rovanperäkin tukemaan Evansin mestaruushaaveita? Dirtfish-sivusto päätti kysyä asiasta rallin MM-sarjan entisiltä tallipäälliköiltä.
– Jokaisen kuljettajan pitäisi saada ajaa vain oma rallinsa. Mielestäni tallimääräyksistä puhuminen vain yhden kisan jälkeen ei ole järkevää, Volkswagenin tallipäällikkönä vuosina 2013-2016 toiminut Jost Capito sanoo.
– Olen varma, että Jari-Matti ajattelee sitä, mitä hän oppi jo Volkswagenilla. Valmistajat viime kädessä laittavat paljon rahaa kiinni ja niitä kiinnostaa vain valmistajien mestaruus, Capito jatkoi.
Moottoriurheilu on tosiaan valmistajien leikkikenttä. Ei kuljettajien, vaikka heistä nykyään puhutaan enemmän kuin valmistajista. Mestaruuden voittanutta kuljettajaa hehkutetaan aina enemmän kuin valmistajien mestaria, mutta valmistajat eivät ajattele näin.
– Sillä ei ole mitään väliä, kuka kuljettajista ne pisteet tuo. Valmistajille vain pisteet merkitsevät, Capito linjasi.
Capito odottaisi rauhassa ennen kuin tallimääräyksistä aletaan edes puhua.
– Sitten lopussa, jos jollakin kuljettajalla on mahdollisuus kuljettajien mestaruuteen ja toisella ei enää ole, niin siinä vaiheessa häntä pitäisi tietysti tukea mestaruuden tavoittelussa.
Myös Hyundain entinen tallipäällikkö Andrea Adamo on samoilla linjoilla.
– Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa, hän aloitti.
– Voin hyvin ymmärtää Jari-Mattia. Kuljettajana hän ei ehkä ollut tyytyväinen tallimääräyksiin ja ajatteli, että ne eivät ole oikein, Adamo jatkoi.
Myös Adamo muistuttaa kuitenkin siitä tärkeimmästä.
– Kun otetaan huomioon, että valmistaja kuitenkin maksaa viulut, niin heidän tulee päättää siitä, mikä on paras tapa tuoda mestaruus kotiin. Meillä on esimerkkejä tallimääräyksistä, jotka ovat tuoneet mestaruuden, mutta myös sellaisia, joissa mestaruus on menetetty, Adamo muistutti.
– Jos kunnioitat valmistajaa, joka maksaa laskut, niin kaikkien pitää tehdä kaikkensa voiton eteen. Ei ole kyse siitä, tuleeko voitto reilusti vai epäreilusti. Kyse on vain voittamisesta.
Adamo nosti esiin myös hyvin mielenkiintoisen pointin.
– Meidän tulee kysyä myös, kiinnostaako Toyotaa edes kuljettajien mestaruuden voittaminen? Voi hyvin olla, että heitä ylipäätään kiinnostaa vain valmistajien mestaruus, Adamo pohti.
Valmistajien ja kuljettajien MM-pisteistä taistellaan seuraavan jo tällä viikolla. Ruotsin MM-ralli ajetaan 15.-18. helmikuuta. Ruotsissa kautensa aloittavat myös suomalaiset Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi.