Quantcast

Nyt loppui shikaanipelleily – FIA aikoo puuttua asiaan

Suomen MM-ralli Toyota
Rallikansaa oli riittämiin huoltoalueella sekä erikoiskokeilla shikaaneista huolimatta. Kuva: @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomen MM-rallissa yksi puhutuimmista aiheista itse kilpailun lisäksi oli ehdottomasti reitille lisätyt keinotekoiset hidasteet eli shikaanit. Käytännössä jokainen kuljettaja manasi hidasteita, mutta tilanne oli tietenkin kaikille sama.

Autosport-lehti tietää kertoa verkkosivuillaan, että FIA aikoo tutkia asian ja tehdä uudet säännökset shikaanien käytölle. Syynä on nimenomaan kuljettajien valitukset autourheilun kattojärjestön suuntaan.

Suomessa shikaanit olivat ensimmäistä kertaa käytössä sitten vuoden 1987. Yhtään positiivista kommenttia ne eivät tosin keränneet. Valitusta aiheutti muun muassa tilanpuute ja ajorytmin sotkeutuminen hidasteen vuoksi.

FIA kertoi Autosportille, että rallin järjestäjä on vastuussa shikaaneista, mutta nimetön lähde lähetti palautteen takaisin kattojärjestölle.

– Jos FIA ei ollut tyytyväinen, miten shikaanit oli tehty, niin heidän olisi pitänyt olla paikalla silloin, kun niitä asetettiin reitille, Suomen MM-rallin järjestäjiin kuuluva taho kertoi lehdelle.

FIA:n rallipomo Jarmo Mahonen on vahvistanut, että järjestö aikoo tehdä säännöt, miten shikaaneita voi laittaa reitille tulevissa ralleissa. Samaisia hidasteita nähtiin myös kesä-heinäkuun vaihteessa ajetussa Puolan MM-rallissa.

– Olen samaa mieltä kuskien kanssa. Kukaan ei tykkää shikaaneista. Jotain on kuitenkin tehtävä, jos kuskit vetävät kaasu pohjassa 48 sekuntia putkeen. Auton totaalinen pysäytys ei kuitenkaa ollut tarkoituksena, Mahonen sanoo Autosportille.

– Shikaanit oli rakennettu Suomessa liian tiukoiksi ja nyt meidän on löydettävä oikea balanssi ja kirjoitettava säännöt.

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat