Niclas Grönholmilla haastava SM-ralli – ”Kaikennäköistä oppia saimme”

Rallicrossin MM-sarjasta tuttu Niclas Grönholm ylsi viidenneksi rallin SM-sarjan avanneessa Arctic Lapland -rallissa.
Niclas Grönholm ja Antti Linnaketo
Niclas Grönholm ja Antti Linnaketo. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Grönholm panostaa tänä vuonna rallicross-hommiensa lisäksi rallin SM-sarjaan, jonka osakilpailuihin hän osallistuu Citroen C3 Rally2 -autolla. Rovaniemen Tunturirallissa Grönholm ei pystynyt haastamaan kärkeä, mutta sivusi parasta sijoitustaan rallin SM-sarjassa.

Grönholm selvitti kilpailun kartanlukija Antti Linnakedon kanssa ilman isompia ongelmia, mutta suorituksesta jäi hieman hampaankoloon.

– Kyllä tämä (rallin ajaminen) haastavaa on. Tulos on ok, se on ralliurani paras, mutta en ole ihan omaan ajamiseeni tyytyväinen. Rutiinin puutetta, Grönholm summasi.

– Toki kelit olivat haastavat ja teimme suurimpaan osaan edellämme ajaneisiin kuljettajiin verrattuna erilaisia nastavalintoja, mutta nyt olemme tässäkin asiassa viisaampia.

Grönholmin mukaan eniten haasteita tuotti hyvän ajorytmin ylläpitäminen.

– Matalalla nastalla ajo oli lumipöperössä sellaista luistelua. Joillain pätkillä saimme ajettua hyviä aikoja, ja joillain taas ajat olivat huonoja. Tasaisuus puuttui. Kaikennäköistä oppia saimme, ja ne pitää jatkossa hyödyntää. EK-kilometrit saimme täältä kaikki talteen, automme on ehjä ja tästä on helpompi jatkaa kautta Kuopiossa, Grönholm sanoi.

Ennen SM-kauden avausta Grönholm yksinkertaisti nuottiaan ja se työ on vielä kesken.

– Kauden muissa ralleissa pätkiä voi osin jopa oppia ulkoa, ja silloin nuotti tukee ulkomuistia hyvin. Täällä nuotteihini jäi muutamia ylläreitä, joista selvittiin. Aika hyvin pystyimme ”väärät” nuotit kitkemään paperiltamme pois, mutta määrättyjen mutkien kuvaamisessa on vielä tarkentamisen varaa, Grönholm totesi.

– Mutkiin pitää pystyä ajamaan kunnolla. Ja jos ei pysty, niin se aiheuttaa turhaa kaasupolkimen pumppailua.

Rallin SM-sarja jatkuu helmikuun alussa Kuopion osakilpailulla.

Lue myös nämä