Näillä erikoiskokeilla ratkotaan Portugalin MM-rallin voitto – mukana ikoninen pätkä

Portugalin MM-ralli huipentuu sunnuntaina neljällä erikoiskokeella.
Ott Tänak
Ott Tänak vauhdissa Portugalin MM-rallissa. Kuva: Andre Lavadinho/@World /Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan Sebastien Ogier johtaa kisaa ennen sunnuntain reilun 62 kilometrin mittaista lenkkiä 11,9 sekunnin erolla ennen Hyundain Ott Tänakia. Kisan päätöspäivänä on tarjolla sekä uutta että vanhaa.

Rallit.fin reittiasiantuntija Antti Loponen analysoi alapuolella sunnuntain erikoiskokeet.

Sunnuntaina on nyt vain kaksi kahteen kertaan ajettavaa pätkää. Niistä saadaan yhteensä 62 kilometriä ”Supersunnuntain” pisteisiin.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
09.05 EK19: Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km)
10.35 EK20: Fafe 1 (11,18 km)
11.35 EK21: Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km)
12.35: Kokoomatauko: Vieira do Minho
14.15 EK22: Fafe 2 (11,18 km) *Power Stage
YHTEENSÄ: 62,18 km

EK18+20 Cabeceiras de Basto on rallin toiseksi pisin pätkä lähes 20-kilometrisenä. Se on suurilta osin uudistunut tälle vuodelle. Nyt se ajetaan taas myötäpäivään kuten 2022, mutta pätkällä on kaksi kokonaan uutta osuutta. Tämän vuoden reitti oikaisee pohjoisimman lenkin ja toisaalta lopussa on lähes 10 kilometriä kokonaan ennenajamatonta osuutta. Ensimmäinen puolisko näkyy tällä videolla paikallisrallista tältä keväältä.

Pätkän alku on sama kuin vuonna 2022, keskikokoisella tiellä, joka on aluksi syheröistä. Kun pätkä kääntyy ”oikopolulle” 2,4 kilometrissä, luonne muuttuu nopeaksi. Osuudella on myös pimeitä nypyn ylityksiä. Kilometrin jälkeen mukaan tulee myös tiukkoja mutkia, jolloin luonteesta tulee kulmikkaampi. Tällä tunnelmalla jatketaan, kun pätkä liittyy vuoden 2022 reittiin 6,1 kilometrin kohdalla.

Uusi loppuosa alkaa neulansilmäristeyksellä asvaltille, kapeammalle asvaltille ja jatkaa toisella neulansilmäristeyksellä taas pienille hiekkateille, jotka muistuttavat Sardiniaa – erityisesti kun mennään ahtaasti kivimuurien välissä. 13,5 kilometrin kohdalla on asvaltin ylitys, jossa tien pinta muuttuu hetkeksi kovemmaksi. Pätkän loppupuolisko on kokonaisuutena selvästi teknisempää kuin alku.

EK19+21 Fafe on ikoninen erikoiskoe, joka tunnetaan lopun hypystään sekä sitä edeltävästä tuplaristeyksestä asvalttitien yli.

Alussa on nopea mutta kapea ja tekninen osuus. Lyhyt asvalttiosuus tekee pätkästä leveämmän ja nopeamman, ja matkalla on iso hyppy. Tekninen alamäkiosuus johdattaa edellä mainittuihin asvalttiristeyksiin ja tekniseen soraosuuteen ennen loppuhyppyä.

Vuonna 2019 Fafella nähtiin draamaa, kun Sebastien Loeb, Esapekka Lappi ja Kris Meeke teloivat autonsa keskeytyskuntoon kahden ajokerran aikana. Ja tämäkään ei riittänyt, vaan myös Gus Greensmith teki hurjat kuviot, kun Fiestan ohjaus hajosi juuri loppuhypyllä.

Vuonna 2017 draama keskittyi WRC2-luokkaan, kun Quentin Gilbert kaatoi loppuhypyssä nokan kautta. Isompi vaikutus oli kuitenkin Andreas Mikkelsenin kaadolla ja varman WRC2-voiton menettämisellä päätöspätkällä – samaan tapaan kuin Teemu Sunisella viisi vuotta myöhemmin!

Lue myös nämä