Nähdäänkö Safari-rallissa jo ratkaisuja? Tällaisia haasteita WRC-tähdet kohtaavat

Kenian Safari-ralli pääsee kunnolla vauhtiin perjantaina, jolloin ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi päivän pätkät.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Safari-ralli käynnistyi torstaina lyhyellä yleisöerikoiskokeella Nairobin laitamilla. Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak olivat avauspätkällä nopeimpia, mutta kärkiporukka mahtuu tiiviiseen nippuun.

Päivän kattauksessa on äärimmäisen haastavia osuuksia, mutta myös vauhdikkaampia teitä. Mahdollista on, että kisassa nähdään ratkaisevia hetkiä heti ensimmäisenä kunnon savannipäivänä.

Perjantai 29.3.

Perjantaina ajetaan 127 kilometriä erikoiskokeita Naivasha-järven ympärillä. Noin puolet päivän reitistä tulee vaatimaan uusia nuotteja.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
07.15 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
08.33 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
09.26 EK4: Kedong 1 (31,50 km)
11.23 Huoltotauko (40 min)
12.48 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.06 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
14.59 EK7: Kedong 2 (31,50 km)

EK2+5 Loldia ajetaan samassa muodossa kuin kahtena edellisenäkin vuonna. Vuonna 2021 pätkän muoto oli hieman erilainen, kun se koitui Thierry Neuvillen kohtaloksi.

Pätkän alku on kulmikasta risteysten ja suorien vuorottelua sekä jatkuvia pinnanvaihteluita. Keskikohdassa tulee kapea ja tekninen osuus, joka on yksi koko rallin hitaimmista. Sieltä löytyy myös hieman kivikkoisempi osuus. Loppu on jälleen samankaltaista kuin alku, eli Safarille ominaisesti todella nopeat ja todella hitaat paikat sekä tien pinnat vaihtelevat.

EK3+6 Geothermal muuttui alkuosastaan hieman viime vuodelle. Tämän myötä pätkä ajetaan nyt kokonaan hyväpintaisella tiellä. Mukaan mahtuu vain muutama tiukempi mutka sekä kolme risteystä. Pätkä onkin yksi rallin nopeimpia ja viime vuonna keskinopeus oli yli 115 km/h.

EK4+7 Kedong on yksi rallin ratkaisupätkistä 31,5 kilometrin mitassaan. Vuonna 2021 tänne keskeyttivät Elfyn Evans ja Dani Sordo, kun taas seuraavana vuonna useammalla kuljettajalla oli ongelmia lentohiekassa. Tämän lisäksi pätkä on ollut vuodesta toiseen rallin nopein, viime vuonna jopa 125 km/h keskinopeudella.

Kedong 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi).

Nyt pätkä on käännetty eri suuntaan. Täten alku on suhteellisen hyväpintaiselta soratietä, jolta tehdään muutama poikkeama savannille. Keskiosassa on lyhyt ja mutkitteleva osuus savannilla, mutta sen jälkeen palataan taas enemmän tietä muistuttavalle uralle ja vauhdit ovat kovia. Pätkän keskellä ajetaan osuus, jota ei ole ajettu aiempina vuosina kumpaankaan suuntaan. Se kulkee osittain samaa kovavauhtista tietä, jolla pätkä on alkanut aiemmin, ja jolla pätkän viimeiset kuusi kilometriä ajetaan.

Nopeiden osuuksien välissä on vielä muutama tarkemmin ajettava ja kevyesti mutkitteleva osuus sekä pari tiukkaa risteystä. Lentohiekkaa löytyy myös reiustli täältä pätkän kolmannelta neljännekseltä.

Lue myös nämä