Monte Carlon MM-ralli jatkuu perjantaina kuudella erikoiskokeella. Rallit.fi analysoi päivän pikataipaleet.
Perjantai 25.1.
Aikataulu 08:30 Huolto Gap 10:11 EK3 Valdrome - Sigottier 1 20.04 km 11:14 EK4 Roussieux - Laborel 1 24.05 km 12:37 EK5 Curbans - Piegut 1 18.47 km 13:27 Huolto Gap 15:23 EK6 Valdrome - Sigottier 2 20.04 km 16:26 EK7 Roussieux - Laborel 2 24.05 km 17:49 EK8 Curbans - Piegut 2 18.47 km 18:44 Huolto Gap
Perjantaina ajetaan Gapin lounaispuolella kolme pätkää kahteen kertaan. Niistä ensimmäinen, Valdrôme – Sigottier, on aivan uusi. Amatöörikuvaajan väärään suuntaan ajetun videon perusteella voidaan todeta tien olevan melko kapea ja röykkyinen. Tie kulkee laaksoissa ja metsissä, mutta kohoaa myös vuorelle neulansilmien kautta.
Roussieux – Laborel on muunneltu versio viime vuonna Roussieux’sta Eygalayesiin kulkeneesta erikoiskokeesta. Tänä vuonna se loppuu 20 kilometrin kohtaan viime vuoden pätkää mutta alkaa 4,3 kilometriä aiemmin. Viime vuoden incar-videoiden perusteella voidaan todeta, että pätkä on keskileveää, melko nopeaa ja jouheaa tietä. Shakedownin ja edellisen pätkän tavoin se kulkee metsissä ja maaseudulla vuoristoteiden sijaan, eikä pätkällä ole yhtään kunnon neulansilmämutkaa kuin uudella alkuosuudella.

Viime vuonna Teemu Sunisen viimeinen WRC2-ralli jäi kesken hänen ajettuaan tällä erikoiskokeella rajusti ulos tieltä nokka edellä, kun taas Craig Breenin kilpailun pilasivat jarrumurheet, jolloin Esapekka Lappi joutui jopa ohittamaan hänet pätkällä.

Gapin eteläpuolella ajettava Curbans – Piegut on rallin neljäs uusi erikoiskoe. Piegutista Urtisiin on ajettu erikoiskoe viimeksi vuonna 2004, ja tämän vuoden pätkä kulkee samaa reittiä, joskin eri suuntaan. Tuolloin se oli rallin hitain erikoiskoe, jolla keskinopeus oli alle 70 km/h ensimmäisellä ajokerralla.
Jälleen amatöörikuvaajan videosta voi saada selville, millaisista teistä on kyse. Alkupuoli on hyvin kapeaa tietä, jolla on pari yllättävää risteystä sekä neulansilmiä.
Joissain mutkissa on ollut jo kuvaushetkellä nähtävissä, kuinka tie vaihtelee kuivasta asvaltista yllättäen jäiseksi ja lumiseksi. Muutama tällainen jäinen neulansilmä tulee hieman silmillekin. Rallin aikana keliolot voivat olla toki aivan toiset, mutta on selvää, että juuri nämä varjoisemmat mutkat ovat todennäköisesti silloinkin petollisen liukkaita.
Pätkän loppuosa on leveämpää tietä, mutta parin kylän läpiajoissa talot ovat aivan kiinni tiessä. Lopussa ajetaan välillä myös isoa kovaa ja lasketellaan lukuisten neulansilmien läpi alas vuorelta.
Tämä on varmasti ainakin perjantaipäivän vaikein pätkä, ehkä jopa koko rallin.
