Monte Carlon MM-rallin huipennus ikonisissa maisemissa

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Ivo Kivistik/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

MM-rallikauden avausosakilpailu Monte Carlo -ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina. Päätöspäivän ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Kilpailussa riittää vielä panosta. Citroenin Sebastien Ogier ja Hyundain Thierry Neuville kamppailevat keskenään kisan voitosta. Hyundain Sebastien Loeb sekä Toyotan Jari-Matti Latvala ja Ott Tänak lähtevät puolestaan taistelemaan kolmossijasta.

Sunnuntai 27.1.
Aikataulu
07:22 Renkaanvaihto Monaco
09:20 EK13          La Bolléne-Vésubie - Peïra Cava 1 18.41 km
10:08 EK14          La Cabanette - Col de Braus 1     13.58 km
11:55 EK15          La Bolléne-Vésubie - Peïra Cava 2 18.41 km
13:18 EK16          La Cabanette - Col de Braus 2     13.58 km

Lauantai-illan huollon jälkeen edessä oli lähes 250 kilometrin siirtymä Monacon yötauolle, mikä vastaa samaa kuin Suomen MM-rallissa vietettäisiin yötauko Helsingissä. Sunnuntaina ajetaan rallin viimeiset pätkät aivan ruhtinaskunnan pohjoispuolella. Tämän alueen tiet ovatkin erittäin tuttuja Monte Carlo -rallin historiasta jo vuosikymmenien ajalta.

Erikoiskoetta nimeltä La Bolléne-Vésubie – Peïra Cava lyhennettiin viime vuonna sen parina aiempana vuonna ajetusta muodosta. Nyt heti pätkän alkupuolella on kuuluisa osuus, jossa tie on pengerretty jyrkkään seinämään ja kaiteiden takana on syvä pudotus. Välillä tie myös kulkee jyrkänteen sisällä tunnelin läpi.

 

Erikoiskokeen puolivälissä tullaan ikoniseen Col de Turinin hotellin pihaan. 80-luvun klassikkovideoissa tämä osuus ajettiin kaakosta luoteeseen, kun nyt paikkaan saavutaan luoteesta ja käännytään lounaaseen. Pätkän klassikkoversiota on ajettu viimeksi vuosina 2011-2013, kun taas vuonna 2010 tämän vuoden reitti ajettiin sellaisenaan, mutta eri suuntaan.

Viime vuonna La Bolléne-Vésubie – Peïra Cavan loppuosa oli erittäin jäinen ja liukas tuottaen hyvän esimerkin siitä, miten olosuhteet voivat vaihtua kesken pätkää. Kuljettajat joutuivatkin taistelemaan liukkautta vastaan käyttämällä hitaissa nopeuksissa isompia vaihteita ja matalia kierroksia. Tästä huolimatta sekä Esapekka Lappi että WRC-Fiestaa ajanut Bryan Bouffier osuivat samaan lumipenkkaan. Vielä ennen pätkän maalia on pari hyvin nopeaa osuutta, joissa autot saavuttavat liukkaudesta huolimatta huippunopeutensa.

Tämä pätkä muistetaan myös vuoden 2017 Power Stagena, jolla alkoi sataa kesken kaiken lunta. Ensimmäiset autot saivatkin ajaa pätkän edes osin kuivalla asvaltilla, mutta seuraavilla ei ollut enää mitään mahdollisuutta huippuaikoihin, ja varmasti tärkeämpää olikin päästä nastattomilla renkailla turvallisesti maaliin.

 

Sääennuste EK13+15:lle La Bolléne-Vésubie – Peïra Cava, joka ajetaan sunnuntaina klo 9:20 and 11:55 Suomen aikaa.

Lähellä ajettava La Cabanette – Col de Braus on nyt toista vuotta putkeen Power Stage. Se alkaa pitkällä laskeutumisella vuoren päältä lukuisten neulansilmien läpi laaksoon, mistä siirrytään röykkyisemmälle metsäosuudelle. Viime vuonna oikomisen seurauksena tielle noussut sora aiheutti yllättäviä vaihteluita pitoon. Kris Meeke kommentoikin pätkän maalissa mustan jään ja irtosoran yhdistelmää sanoin ”tämä ralli onnistuu aina yllättämään”. Esapekka Lappi menetti mahdollisuudet hyvään sijoitukseen aivan kalkkiviivoilla irtosoran liukastaman mutkan mennessä leveäksi, eikä pakkiakaan meinannut löytyä.

 

Pätkä ajettiin lyhyenä versiona vuonna 2016, mutta sitä ennen se ei ole kuulunut Monten reittiin viimeisen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2005 teitä ajettiin eri suuntiin, pitkänä ja lyhyenä, kun taas vuonna 2009 rallin kuuluessa IRC-sarjaan molemmat tämän vuoden sunnuntaipätkät ajettiin yhdistettynä pitkänä versiona.

Sääennuste EK14+16:lle La Cabanette – Col de Braus, joka ajetaan sunnuntaina klo 10:09 ja 13:18 Suomen aikaa.

Lue myös nämä