MM-rallissa ratkaisupäivä? Näillä pätkillä on riittänyt draamaa

Portugalin MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi päivän kattauksen.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Portugalin sorakilpailun avannut yleisöerikoiskoe ajettiin torstai-iltana. MM-sarjan kärkikuljettaja Thierry Neuville oli pätkän ykkönen, mutta perjantaina hänellä on edessään epäkiitollinen tehtävä niin sanottuna aura-autona.

Etukäteen on arvioitu, että perjantai saattaa olla koko kilpailun kannalta ratkaisevassa asemassa. Haastetta lisää se, ettei päivän aikana ole kunnon huoltotaukoa.

Perjantai 10.5.

Perjantaina ajetaan jälleen Coimbran alueella ilman päivähuoltoa. Tarjolla on vain uudet renkaat päivän puolivälissä.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
10.05 EK2: Mortágua 1 (18,15 km)
11.35 EK3: Lousã 1 (12,28 km)
12.35 EK4: Góis 1 (14,30 km)
13.35 EK5: Arganil 1 (18,72 km)
14.15 Kokoomatauko: Arganil
14.45 Renkaanvaihto: Arganil
16.05 EK6: Lousã 2 (12,28 km)
17.05 EK7: Góis 2 (14,30 km)
18.05 EK8: Arganil 2 (18,72 km)
19.35 EK9: Mortágua 2 (18,15 km)
YHTEENSÄ: 126,90 km

EK2+9 Mortágua on ollut mukana Portugalin rallissa 90-luvulla nimellä Agueira. Se on ajettu viime vuosina vain kerran rallin aikana, mutta ohjelmaa on riittänyt senkin edestä. Vuonna 2021 Thierry Neuville kaatoi autonsa, seuraavana vuonna taas ulkoilivat Pierre-Louis Loubet ja Craig Breen. Viime vuonna puolestaan Elfyn Evans ajoi rajusti ulos.

Mortágua on sekä tekninen että nopea pätkä, joka ajetaan lähinnä keskikokoisella tiellä. Rytmiä rikkovat syheröinen osuus 3,2 kilometrissä, pieni pätkä asvalttia 7,3 kilometrissä ja yleisöä varten tehty ketunlenkki 10,9 kilometrissä. Pätkä päättyy viinitarhojen huoltoteille.

EK3+6 Lousã on täysin eri pätkä kuin samanniminen aiempina vuosikymmeninä ajettu. Käytännössä se oli siis uusi pätkä vuonna 2019, mutta ei ole muuttunut sen koommin. Kyseessä on hidas ja kapea pätkä, usein rallin hitain metsäpätkä.

Viime vuonna WRC2-kuskit Nikolai Grjazin ja Gregoire Munster kaatoivat tällä pätkällä, kun taas Ott Tänak ja Andreas Mikkelsen kärsivät rengasrikot. Mutta pahempaa kävi vuonna 2022, kun Sebastien Loeb hajotti Ford Puman takakulman kaiteeseen heti pätkän avaavassa asvalttimutkassa – johtoasemasta!

Pätkän alussa tie on pehmeää, mutta mäen päällä kovempaa. Loppupään alamäki on todella syheröistä neulansilmästä toiseen, joskin tie on hieman leveämpää. Lopussa on taas kapeampi osuus, jossa teknisyys ajoittain hellittää.

EK4+7 Gois on lyhentynyt tälle vuodelle reilulla viidellä kilometrillä. Pätkästä tullee hieman nopeampi, sillä alusta on jätetty nyt syheröinen osuus pois. Tällä pätkällä Sebastien Ogier kärsi rengasrikon vuonna 2022.

Pätkä alkaa nyt syheröisellä paikalla, mutta pian mennään pätkälle tunnusomaisella aukealla alueella kovavauhtista tietä. Metsät ovat myös palaneet tältä alueelta. Pätkä hidastuu ja kapenee kuuden kilometrin paikkeilla. Lopussa teknisyys kasvaa, mutta tie levenee jälleen.

EK5+8 Arganil on päivän pisin pätkä 18,7-kilometrisenä. Kyseessä on legenda, vaikkakin nykyinen reitti on erilainen kuin vuosikymmeniä sitten. Pätkä muistetaan parhaiten Walter Röhrlin useiden minuuttien pohja-ajoista sumussa vuonna 1980.

Vuonna 2022 täällä renkaansa rikkoivat Ott Tänak, Gus Greensmith, Teemu Suninen ja Sebastien Ogier, joista viimeksi mainittu joutui keskeyttämään, sillä rengasrikko oli jo toinen ja mukana oli vain yksi varapyörä.

Pätkä alkaa asvalttistartin jälkeen vanhan Arganilin osuudella, joka on nopeaa mutta teknistä. Alkuosa hyppyineen on keskikokoista, sen jälkeen kapeampaa. 3,6 kilometrin kohdalla käännytään pienemmille ja teknisemmille vuoristoteille, joissa ei ole juurikaan varaa mennä leveäksi.

Vauhti kasvaa 11,5 kilometrissä, mutta teknisyys ei katoa kokonaan. Vanhalle Arganilin tielle liitytään 13,8 kilometrin kohdalla, ensin nopealle ja sitten tekniselle ja ajoittain kapealle osuudelle.

Lue myös nämä