Portugalin MM-rallin jatkuu perjantaina kuudella erikoiskokeella. Pätkäkilometrejä kertyy peräti 160, eli yli puolet rallin kokonaispituudesta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi lauantain reitin.
Lauantai 1.6.
Lauantain aikataulu Suomen ajassa 10.38 EK8 Vieira do Minho 1 20,53 km 11.31 EK9 Cabeceiras de Basto 1 22,22 km 12.47 EK10 Amarante 1 37,60 km 14.50 HUOLTO Exponor 17.08 EK11 Vieira do Minho 2 20,53 km 18.01 EK12 Cabeceiras de Basto 2 22,22 km 19.17 EK13 Amarante 2 37,60 km YHTEENSÄ 160,70 km
Lauantaina ajettavat Porton koillispuolen erikoiskokeet ovat säilyneet lähes muuttumattomina viime vuodesta. Korsikan tavoin lauantai on rallin pisin päivä ja kattaa puolet rallin pituudesta. Erikoiskokeet tarjoavat paljon rytmin- ja pinnanvaihdoksia, myös useita kilometrejä asvalttiosuuksia.
Vieira do Minhon erikoiskokeen alussa on 3,9 kilometriä uutta tietä. Kun se liittyy viime vuoden reittiin, tie on melko leveää mutta myös hieman röykkyistä, teknistä ja vain kohtalaisen nopeaa. Monet paikat pitää linjata tarkasti nyppylöiden yli näkemättä kurvia etukäteen ja tien sivussa vaanii isoja kiviä. Kahdeksan kilometrin kohdalla alkaa erittäin nopea osuus, joka sisältää myös 300 metriä asvalttia. Tämän jälkeen tekniset ja nopeat osuudet vuorottelevat pätkän loppuun asti. 15,2 kilometrin kohdilla taas on yleisöystävällinen hypyn ja risteyksen yhdistelmä.

Cabeceiras de Basto starttaa melko leveänä ja nopeana. Osa mutkista on hitaampia, mutta mitään kovin teknistä ei tule ennen 3,5 kilometrin ahdasta paikkaa, jossa tie myös kapenee. Kilometriä myöhemmin siirrytään syvälle metsään hyvin tekniselle osuudelle. 7,5 kilometrin kohdalla taas ajetaan yhtäkkiä hetki aivan täysillä. Samalla tiestä tulee leveämpi ja reunaan ilmestyy betoninen oja, harvinaisuus sorateillä! Pätkän luonne nopeutuu mutta teknisyys säilyy.
11 kilometrin kohdalla käännytään neulansilmästä kapeammalle ja röykkyisemmälle tielle, jossa pitää varoa kiviä. Kolmea kilometriä myöhemmin taas tulee todella nopea osuus. Tiestä tulee karkeamman sorainen ja kivinen, ja betoniojat estävät taas leikkaamisen. Viimeiset 3,4 kilometriä taas ajetaan suhteellisen pienellä mutta nopealla tiellä.
Vuonna 2017 Elfyn Evans ajoi ulos heti neulansilmän jälkeen, mutta selvisi rengasrikolla. Viime vuonna taas Mads Østbergin yllätti sateinen sää, ja auto liukui ulos tieltä.

Amarante on 37-kilometrisenä rallin pisin pätkä – ja myös toistaiseksi koko kauden pisin sorapätkä. Sitä voidaan pitää tämän rallin haastavimpana erikoiskokeena. Aiempina vuosina se tunnettiin nimellä Fridao.
Pätkä alkaa keskileveänä ja sillä on vain joitain teknisiä mutkia, mutta puut ja penkat ovat aivan tiessä kiinni. 7,2 kilometrin jälkeen tiestä tulee röykkyisempi mutta myös osittain nopeampi, eikä reunoissakaan vaani enää yhtä suuria vaaroja. 10,8 kilometrin kohdalla ajetaan lyhyt osuus asvalttia ja mutkaista mukulakiveä.
Pätkä palaa kilometriä myöhemmin kapealle, hyvin tekniselle ja hiekkaiselle soratielle. 13,4 kilometrin kohdalla neulansilmän jälkeen tiestä tulee hetkeksi nopeampi, mutta pian tekniset mutkat palaavat reitille mukaan lukien sillan ylittävä neulansilmä 17,2 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen taas tulee kahden kilometrin mittainen leveähkö ja tasainen asvalttiosuus, joka muistuttaa Katalonian rallia.
Näyttävästä neulansilmästä käännytään taas soralle pätkän alkua muistuttavalle tielle, joka kiipeää kohti kukkuloita. 26,7 kilometrin kohdalla vastaan tulee puolitoista kilometriä karkeaa kulunutta asvalttipintaa. Siltä käännytään röykkyiselle ja ahtaalle metsätielle, joka ei tosin ole kovin tekninen. 30,5 kilometrin kohdalla on kapea joenylityspaikka. Nopeampien osuuksien jälkeen pätkän viimeinen kilometri ajetaan koko rallin pienintä syheröistä tietä.

Pituutensa lisäksi pätkällä on tapahtunut paljon. Viime vuonna Kris Meeken karmiva osuma katto edellä puuhun tapahtui tällä erikoiskokeella. Sen seurauksena hän sai potkut Citroen-tallista.
Vuotta aiemmin Esapekka Lappi ajoi ensimmäistä kisaansa WRC-autolla ja asvaltin liukkaus sorapyörillä yllätti, johtaen osumaan tien reunaan ja auton vaurioitumiseen. Samana vuonna Ott Tänakin debyyttivoitto sai odottaa, kun auto osui penkkaan ja jousitus hajosi.
Lauantain päätteeksi oli tarkoitus ajaa katuerikoiskoe Gaiassa Porton lähellä, mutta pätkä peruttiin kaupungin päätöksellä. Tämä on sinänsä harmi, sillä pätkä olisi ollut melko hieno yleisöpyöritykseksi. Siinä olisi ollut jopa pari hyppyä ja vain yksi donitsi!
Lähtöjärjestys
Toyotan Ott Tänak pääsee parhaalla lähtöpaikalla toiseen lähtöpäivään. Perjantaina Toyotan virolaistähti ajoi toisena autona läpi erikoiskokeet, mutta lauantaina hän on tiellä viimeisenä WRC-autona.
Tänakin tiimitoveri Jari-Matti Latvala on kisassa toisena, joten hän starttaa pätkille ennen Tänakia. Latvala valitteli perjantain päätteeksi, että hänen ajotyylinsä kuluttaa renkaat liian nopeasti loppuun. Nähtäväksi jää, miten hyvin Latvala pystyy säästelemään renkaitaan rallin ”monsteripäivänä”.
Hyundain Dani Sordolla on lauantaina epäkiitollinen tehtävä toimia aura-autona. Sordo johti kilpailua hetken perjantaiaamupäivänä, mutta polttoainejärjestelmään iskenyt vika pudotti espanjalaisen kauas kärjestä.
Citroenin Esapekka Lappi ajaa lauantain pätkillä neljäntenä ja Fordin Teemu Suninen kuudentena.
Katso alta kooste perjantai-iltapäivän tapahtumista.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,266173″ ap mute ]