Ranskalaisen Autohebdo-lehden mukaan kilpailun tuomaristo vaati teknisten tarkastusten yhteydessä, että ralliautojen äänimerkin eli niin sanotun töötin pitää tuottaa ääntä 97 desibelin voimakkuudella.
Kisaviikon rutiineihin kuuluu, että autot tarkastetaan ennen testierikoiskoetta. Tällä kertaa tavallisissa käytännöissä oli poikkeus, kun myös äänimerkit otettiin tarkempaan syyniin.
Ranskalaislehden mukaan tämä aiheutti yllätyksiä ja johti lopulta ”koomiseen näytelmään”.
Rally1-autot sahasivat edestakaisin tarkastuspaikalle testaamaan ratkaisujaan. Autohebdo raportoi, että tööttäykset kaikuivat tiistai-iltapäivän aikana ympäri huoltoparkkia, kun äänimerkkejä viriteltiin kuuluvammiksi.
– Tällaista ei ole tehty pitkään aikaan, eräs insinööri totesi päätään raapien.
Sama näytelmä jatkui myös Rally2-autojen kanssa. Tarkastuksessa nähtiin luovia ratkaisuja.
– Otimme torven vuokra-autostamme. Pääsimme 94 desibeliin ja toivottavasti se riittää, sanoi mekaanikko, jonka tiimin Hyundai i20 N Rally2 -auton töötti kuulosti enemmänkin Toyota Corollan äänimerkiltä.
Melu hiljeni lopulta illan saapuessa ja tiimit pääsivät valmistautumaan haastavaan kilpailuun.
Safari-ralli käynnistyi keskiviikkona testierikoiskokeella. Kisan avauspätkä ajetaan torstaina Nairobissa.