Kausi käynnistyy kolmen viikon kuluttua ikonisella Monte Carlon osakilpailulla. Kisaan on tehty rutkasti muutoksia sitten viime vuoden, sillä keskuspaikka on viety Monacosta takaisin pohjoisemmaksi Gapin kaupunkiin.
Sijainti Alppien juurella taannee sen, että asvalttipätkiä päästään vetämään talvisemmissa olosuhteissa. Esimerkiksi viime vuoden Monte oli lähes puhdas asvalttiralli, kun erikoiskokeilta ei löytynyt juurikaan lunta tai jäätä.
Pidemmän ajan ennusteissa Gapin ympäristöön povattu talvista säätä.
– Vaikuttaa siltä, että saatamme saada vanhan koulukunnan Monten. Kun keskuspaikka on Gapissa, lumelle ja jäälle on suurempi todennäköisyys. Mutta tyypillisesti Monte Carlossa kyse on valmistautumisesta odottamattomaan, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler painotti Dirtfishille.
– Täysi lumikilpailu on suhteellisen helposti hoidettavissa teknisten ratkaisuiden ja rengasvalintojen kannalta. Tilanne on sama kuskin kannalta: jos he tietävät olosuhteiden olevan huonot, he tietävät, mitä on tulossa.
Mutta kuten Monte Carlon legendaarinen kilpailu on näyttänyt lukuisina vuosina, olosuhteet voivat muuttua todella nopeasti. Juuri tästä syystä Montesta on tullut todellinen klassikko.
– Sää voi muuttua odotettua huonommaksi sen jälkeen, kun olet lähtenyt huoltoalueelta. Tai sitten lähdet huoltoalueelta huonoon keliin tarkoitetulla rengaspaketilla, mutta sää ei olekaan odotetun huono. Näissä molemmissa tapauksissa joutuu ajamaan odottamattomissa olosuhteissa.
– Tällöin Sebastien Ogierin kaltaiset Monten ekspertit nousevat esiin. Heillä on kyky ajaa melkein mitä tahansa autoa kaikenlaisissa olosuhteissa.
Toyota-kuljettaja Ogier on tänä vuonna yksi suurimmista Monte Carlon rallin voittajasuosikeista. Kilpailun peräti yhdeksästi voittanut Ogier on kotoisin Gapin liepeiltä, joten hän pääsee kilpailemaan varsin tutuissa maisemissa.
Monte Carlon MM-ralli on ohjelmassa 25.-28. tammikuuta.
Lue myös: Rallikuski koki karun pettymyksen: osti uuden kilpurin, mutta häntä ei päästetty mukaan MM-ralliin