MM-ralli saa huikean päätöksen – näillä pätkillä ratkotaan Monte Carlon valtias

Monte Carlon MM-ralli huipentuu sunnuntaina, jolloin ohjelmassa kolme erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee päivän kattauksen.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Päätöspäivään startataan jännittävistä asetelmista. Voitto ratkaistaneen Hyundain Thierry Neuvillen ja Sebastien Ogierin välillä, sillä kaksikko mahtuu vain 3,3 sekunnin sisään. Toyotan Elfyn Evans on reilun puolen minuutin päässä kärjestä.

Lisää jännitystä sunnuntaille tuo myös rallin MM-sarjan pääluokan uudistunut pistejärjestelmä.

Sunnuntai 28.1. – neulansilmien kautta Monacoon

Koska sunnuntain reitti starttaa nyt Gapista Monacon sijasta, päivän aikana ajetaan kolme erikoiskoetta, joita ei toisteta päivän aikana. Avauserikoiskoe La Bréole – Selonnet tosin oli jo ajettu kahteen kertaan perjantaina.

Koko sunnuntain 52 kilometriä ajetaan samoilla renkailla, mutta säästelyyn ei ole varaa, sillä nyt ensimmäistä kertaa sunnuntain reitiltä myönnetään omat MM-pisteensä normaalin Power Stagen lisäksi.

Sunnuntain aikataulu (Suomen aikaa):
08.04 EK15: La Bréole – Selonnet 3 (18,31 km)
09.35 EK16: Digne-les-Bains – Chaudon-Norante (19,01 km)
13.15 EK17: La Bollène-Vésubie – Col de Turini (14,80 km)
17.15 Maali: Monaco
YHTEENSÄ: 52,12 km

EK15 La Bréole – Selonnet on ajettu vuosina 2019–2021, joista kaksi ensimmäistä hieman eri muodossa tämänvuotiseen nähden.

Pätkän alku ja loppu on kapeaa, mutta silti vauhdikasta tietä. Keskellä on leveämpää tietä, joka kääntyy jatkuvasti kuin Korsikalla. Lopussa taas mennään vauhdikkaasti nyppylöiden yli.

EK16 Digne-les-Bains – Chaudon-Norante ajettiin vuoden 2015 torstain erikoiskokeena eri suuntaan. Viimeksi erikoiskoetta on ajettu tähän suuntaan vuonna 1997.

Pätkän alkuosa ajetaan ylämäkeen leveällä tiellä, loppuosa alamäkeen kapeammalla ja röykkyisemmällä tiellä. Molemmilla osioilla on sekä nopeita että teknisiä osuuksia. Pätkällä on erityisen monta neulansilmämutkaa.

EK17 La Bollène-Vésubie – Col de Turini ajetaan taas kerran Power Stagena, mutta nyt vain kerran koko rallin aikana.

Pätkä alkaa taas viime vuonna mukaan otetulla pienen tien osuudella, joka on todella tekninen jo pelkästään kapeudestaan johtuen.

Perinteinen Turinin osuus on leveää ja hyväpintaista, aluksi vauhdikkaampaa, lopuksi syheröisempää, ja matkalla on useita neulansilmiä. Maaliin tullaan nyt jo ennen kuuluisaa hotellin pihaa, jossa järjestetään palkintojenjakotilaisuus.

Lue myös nämä