Luokkavoittoa MM-rallissa juhlinut brittikuski löi vitsivaihteen silmään -”Jatkossa alan laskuttamaan”

Vielä viime kaudella Fordin Rally1-auton ratissa nähty Gus Greensmith avasi kautensa upeasti WRC2-luokassa.
Gus Greensmith
Gus Greensmith ja Jonas Andersson juhlivat Meksikossa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Brittikuski ei saanut täksi kaudeksi paikkaa ykköskaliiberin auton ratissa, joten Greensmith päätti jatkaa uraansa luokkaa alempana uuden Skoda RS Fabia Rally2 -auton puikoissa. Debyyttikisa uudella Skodalla toi Greensmithille heti voiton, kun mies juhli Meksikossa ykköstilaa ennen tallikavereitaan Emil Lindholmia ja Oliver Solbergia.

– Tämä oli tietenkin täydellinen startti kaudelleni ja tätä myös halusin. En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta vain voitto meille kelpasi Meksikosta. Emme tietenkään odottaneet, että pystyisimme näin hyvin kontrolloimaan tilannetta, Greensmith summasi kisan jälkeen.

– Sen jälkeen kun Oliver osui kiveen ja kärsi rengasrikon, oli homma meille helppoa. Tavoite oli vain itse selvittää kisa läpi ilman rengasrikkoja. Tilanne olisi ollut toinen ilman Oliverin ongelmia. Jos niitä ei olisi ollut, olisimme joutuneet taistelemaan taatusti kovempaa koko viikonlopun.

Greensmith oli ensimmäisenä kuskina paikalla, kun Hyundain Esapekka Lappi ajoi yleiskilpailun kärjestä ulos ja pieksämäkeläisen kilpuri syttyi tuleen törmäyksessä sähkötolppaan. Greensmithin sammuttimen avulla tuli saatiin lopulta sammumaan.

Kyseessä oli jo kolmas kerta reiluun puoleen vuoteen, kun Greensmith on ensimmäisenä paikalla tulipalotilanteessa. Vastaavanlainen tilanne nähtiin Belgian MM-rallissa viime elokuussa, kun Craig Breen ajoi ulos tieltä, sekä Japanissa marraskuussa, jolloin Hyundai-kuski Dani Sordon auto syttyi tuleen.

– Minulla ei ollut mitään tilanteita koko viikonlopun aikana. Ainoa asia oli, että jouduin antamaan sammuttimeni pois jo kolmatta kertaa. Jatkossa alan laskuttamaan siitä. Olisiko 100 000 euroa sopiva summa aina kun sammutintani käytetään, Greensmith leukaili.

Brittikuski myönsi, että ensimmäisessä kisassa uuden auton ratissa oli myös omat haasteensa.

– Lauantaina me teimme virheen säätöjen kanssa, koska kokeilimme jotain uutta, mitä ei olisi kyllä pitänyt tehdä. Se päivä oli vähän stressaavampi, koska kamppailun auton kanssa. Kun palasimme sunnuntaiksi vanhoihin säätöihin, oli homma taas helpompaa.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Meksikosta.

Lue myös nämä