Laukaalaislupaus väläytteli vauhtiaan Suomen MM-rallissa – tekninen vika pilasi kuitenkin lopputuloksen

Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja kartanlukijansa Anssi Viinikka debytoivat Suomen MM-rallissa WRC2-luokassa.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Volkswagen Polo Gti R5 autolla ajanut kaksikko osoitti rallin edetessä kykenevänsä kärkivauhtiin myös luokkaa ylempänä, mutta valitettava sähkövika pilasi mahdollisuudet hyvään kokonaistulokseen.

Kilpailu alkoi torstaina lyhyellä Harjun yleisöerikoiskokeella Jyväskylän keskustassa. Perjantaina oli vuorossa neljä kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta Laukaan suunnalla ennen päivän päätteeksi ajettua Harjun toista veroa. Kotikonnuilla ajanut Korhonen saapui iltahuoltoon sijalla seitsemän ollen 49 sekuntia luokkaa johtanutta Jari Huttusta perässä.

– Lenkki meni oikeastaan suunnitelmien mukaan, varsinkin Myhinpäähän saatiin hyvä aika. Autossa on iso ero Rally3:een verrattuna. Pitäisi ajaa vaan kovempaa ja leikata enemmän. Yhtään ei saa arpoa, jos haluaa hyvän ajan, Korhonen summasi.

Lauantaina Jämsän suunnalla ajetulla lenkillä kaksikko ajautui ongelmiin. Päijälän erikoiskokeella sattunut rengasrikko ja jäähdyttimen vesivuoto hieman hidastivat vauhtia, mutta miehistö pääsi kuitenkin jatkamaan matkaa korjaustoimien jälkeen.

Vastoinkäymiset saivat jatkoa seuraavalla siirtymällä, kun auton laturi sanoi työsopimuksensa irti. Tekniikkamurheista huolimatta Korhonen kellotti Rapsulaan neljänneksi nopeimman ajan jääden pohjista ainoastaan kaksi sekuntia. Erikoiskokeen jälkeen virta kuitenkin loppui ja keskeytys oli ainoa vaihtoehto.

– Hypättiin vähän sivuun ja mentiin risteys leveäksi. Ajettiin pätkä maaliin rikkinäisellä renkaalla ja tehtiin sitten siirtymällä korjauksia. Jäähdytin saatiin pitämään, vaikka siitä pieni aikasakko tulikin, mutta laturia ei saatu lataamaan. Rapsula tuli vielä hyvin, vaikka siellä pyörähdettiinkin yhdessä risteyksessä. Pätkän jälkeen oli enää yhdeksän voltin jännite, joten oli pakko jättää kesken, kartanlukija Viinikka kertasi.

Rautio Motorsportin mekaanikot huolsivat auton jälleen huippuiskuun sunnuntaille. Päätöspäivänä ajettiin vielä kaksi pikataivalta kahteen kertaan. Korhonen osoitti jälleen kykynsä ajamalla päivän ensimmäiselle erikoiskokeelle kolmanneksi nopeimman ajan jääden ainoastaan 0,3 sekuntia pohjista. Hyvät suoritukset jatkuivat myös päivän muilla erikoiskokeilla, ja Korhonen sai tarvitsemansa kilometrit plakkariin.

– Todella hieno fiilis. Ilman eilisiä tekniikkamurheita oli sellainen viikonloppu, mitä suunniteltiin. Perjantaina siinä alussa vähän jäätiin, mutta siitä se vauhti nousi, kun saatiin luottoa. Ei mitään isoja riskejä otettu, mutta silti oltiin parhaimmillaan lähellä pohja-aikaa. Onnistunut viikonloppu kuitenkin ja kiitos siitä kaikille yhteistyökumppaneille, Anssille ja erityisesti koko Raution tiimille, Korhonen kiitteli.

Kausi jatkuu jo seuraavana viikonloppuna Lahdessa SM-rallin merkeissä.

– Olen luottavainen Lahden suhteen. Auto on koko ajan tutumpi ja tutumpi ja nyt on huomattavasti helpompi lähteä kuin esimerkiksi Joensuuhun. Toivottavasti saadaan hyvä kisa aikaan ja taistellaan voitosta, Korhonen päättää.

Muista Raution tukemista kuljettajista Benjamin Korhola ja Pekka Kelander ajoivat upeaan voittoon WRC3-luokassa. Pääluokassa Teemu Suninen ja Mikko Markkula olivat parhaina suomalaisina neljänsiä.

Lue myös nämä