Laukaalaislupaus debytoi rallin MM-sarjassa Virossa – ”En alkuvuodesta osannut edes kuvitella”

Rallin SM-sarjan SM3-luokassa kovaa jälkeä tehnyt Roope Korhonen ajaa uransa ensimmäisen MM-rallin tällä viikolla Virossa.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: Liupakka Media
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korhonen on suurelle yleisölle vielä tuntematon nimi, mutta 23-vuotiaan laukaalaisnuorukaisen otteet SM-sarjassa ovat heränneet ainakin lajiväen kiinnostuksen. Vaikka SM3-luokassa osallistujia on ollut vähän, on Korhonen silti säväyttänyt vauhdillaan vertailussa tehokkaammilla Rally2-autoilla ajaneisiin kuskeihin.

Korhonen on voittanut tällä kaudella kolme kertaa MM-sarjaa kiertävän Lauri Joonan SM3-luokan taistelussa. Kaksi kertaa Joona on puolestaan ollut parempi.

– Kausi on mennyt hyvin, ehkä jopa paremmin kuin odotin. Oli minulla silti tiedossa, että varmasti kerkeämme, jos vaan auto osuu käteen. Vaikka ei viime vuonna aina saatu sillä Pösöllä niin kovia tuloksia, mutta itse tiesin, että auton maksimivauhtia tullaan. Se loi uskoa, että oma vauhti riittää, kunhan vaan oppii ajamaan nelivetoisella, Korhonen toteaa.

– En alkuvuodesta osannut edes kuvitella, että jotain MM-ralleja päästäisiin ajamaan. Toki on auttanut, että kisat ovat menneet hyvin.

Nuoren rallikuljettajan moottoriurheilu-ura starttasi monelle tyypillisesti kartingista. Kaudella 2015 Korhonen ajoi juniorisarjassa jo rallia, mutta varsinaisesti ralliura käynnistyi toden teolla vasta pari vuotta sitten. Vuosina 2019-20 Korhonen ajoi Citroenin kaksivetoisella C2 R2 -autolla ja viime kaudella Peugeotin vastaavalla menopelillä.

Täksi vuodeksi oli aika miettiä uutta kalustoa ja valinta kohdistui nelivetoiseen Ford Fiesta Rally3 -kilpuriin, joka oli vasta tullut markkinoille.

– Täältä mummolasta minun innostus moottoriurheiluun on lähtenyt, kun siellä oli kaikenlaisia mönkkäreitä ja crossipyöriä, millä pääsi ajelemaan. Kartingia ajoin myös vähän, kun olin jotain reilu kymmenen vuotta vanha. Yksi vuosi ihan käytiin kisaamassakin, Korhonen muistelee Laukaan Simunassa sijaitsevan mummolansa kahvipöydässä.

– Sitten hommasimme F-ryhmän Ford Escortin, jolla jäällä tuli pyöriteltyä. Vuonna 2015 tuli Suomeen ralliin nuorten luokka ja sitä ajoimme Trophy-luokan VW Pololla. Isäukko oli silloin kartturina. Sitten kun säännöt muuttuivat, eikä sillä autolla saanutkaan enää ajaa, niin taisi ainakin yksi vuosi mennä, että ei ajettu kilpaa oikein mitään.

Korhonen hankki kahden muun osakkaan kanssa Fiesta Rally3 -auton omaksi. Autoaan hän kunnostaa ja huoltaa isovanhempiensa tiluksilla. Opit mies on hankkinut vuosien saatossa ja onpa Korhonen työskennellyt myös Eero Räikkösen johtamassa lievestuorelaisessa Printsport-tiimissä.

– Viime vuonna mietimme, että mitä tekisi tällä kaudella. Olin vielä silloin Printsportilla töissä ja heille tuli Rally3-auto. Pääsin sitä kokeilemaan ja se alkoi kiinnostamaan. Sitten vaan aloimme miettiä, miten saadaan rahat kasaan. Kovasti siinä töitä tehtiin ja aikataulu oli tosi tiukka. Auto tuli vasta joulun jälkeen ja tammikuussa alkoi heti Tunturirallilla SM-sarja. Yhdet testit ehdimme sillä ajaa, Korhonen valottaa.

– Pösö ei oikein enää ollut tarpeeksi kilpailukykyinen kaksivetoisissa. Välillä tuntui, että vaikka tulee kuinka pilven laitaa, niin Fiestoille ei vaan ehdi. Joku auto piti saada tilalle.

Korhonen pääsee testaamaan oman auton myötä huomattavasti vapaammin. Toisaalta myös ison tiimin tuki puuttuu.

– Itse kisojen välissä huollan aika paljon autoa. Isäukko on paljon mukana ja on siellä huoltoporukassa myös serkkua ja kummisetää. Sellainen talkooporukka meillä on. SM-kisoissa ollaan Printsportin vieressä ja ajetaan heille junioritiimin pisteitä.

– En usko, että mitään tasoitusta ainakaan isommin muille antaa. Toki Printsportilla on tietotaitoa ja osia säätää autoa vaikka miten. Ehkä jostain semmoisista voivat vähän etua ottaa, mutta ei se merkittävää ole.

Roope Korhosen Fordissa on pirteä väritys. Kuva: Liupakka Media

Tulevaisuuden suhteen Korhonen on realistinen, mutta intohimoa olisi kilpailla enemmänkin ulkomailla, miksei jonain päivänä jopa täyden kauden ohjelmalla MM-sarjassa. Se vaatii kuitenkin rahan lisäksi myös tukun hyviä tuloksia sekä onnea.

– En ole koskaan tehnyt mitään suunnitelmaa sillä tavalla, että jonain tiettynä vuonna pitäisi olla vaikkapa MM-sarjassa. Taloudelliset resurssit ohjaavat niin paljon toimintaa. Pyrkimys on kuitenkin koko ajan mennä eteenpäin ja tähän asti se on onnistunut, laukaalaiskuljettaja summaa.

– Ei ehkä hommata ainakaan uutta autoa ensi vuodeksi. Nyt on kolme vuotta ajettu SM-sarjaa ja joka vuosi on auto vaihtunut. Ehkä voisi ottaa tavoitteeksi ajaa enemmän ulkomailla kisoja SM-sarjan lisäksi.

Viron sorateille Korhonen lähtee päättäväisenä. Rally3-autoilla Virossa kisaavat Lauri Joonan lisäksi myös muut JWRC-luokan kilpailijat kuten Sami Pajari, Jon Armstrong ja Robert Virves. Taso on kova, mutta Korhonen haluaa mitata vauhtinsa luokan ykkösnimiä vastaan.

– Kärkisijoista pitää ehdottomasti taistella. Monesti meillä on ollut se, että alussa on oltu vähän unessa ja jääty. Toivottavasti nyt ei käy niin. Aika paljon on toki samoja pätkiä, joita muut ajoivat viime vuonna. Ehkä siinä pikku etu heillä on. Tavoite on silti taistella kärkisijoista, Korhonen paaluttaa.

SM3-luokan johtaja kokee, että vauhti riittää myös JWRC-luokan kärkinimiä vastaan. Onhan SM-sarjassa Lauri Joona jäänyt jo monesti taakse.

– Totta kai se tuo itseluottamusta, kun on vielä nähnyt, että Joona on pärjännyt hyvin MM-sarjassa.

Monen suomalaiskuskin ura MM-sarjassa alkaa Keski-Suomen sorakisasta, mutta Korhonen valitsi toisin. Viron MM-ralli ei kustannuksiltaan juuri eroa Suomen kisasta, ja Korhosen päätöksen taustalla oli myös kovan kilpailuseuran etsiminen. JWRC-sarjan pisteistä ei nimittäin Suomen MM-rallissa ajeta.

– Tiedettiin, että mukana on JWRC:n myötä parhaat kuskit mukana, niin se oli yksi tärkeä tekijä. Myös se, että pääsee kokeilemaan ulkomailla ajamista, oli yksi syy valita Viro Suomen sijaan. Toki Suomessa oma vauhti olisi voinut olla kovempaa.

Roope Korhonen vauhdissa testeissä. Kuva: Liupakka Media

Vaikka Viron MM-ralli on Korhoselle uran ensimmäinen, ei kyseessä silti ole ensimmäinen kisa ulkomailla. Maaliskuussa Korhonen pääsi Harri Rovanperän aisaparina Meksikossa kisattuun Rally of Nations -tapahtumaan.

– Se oli kyllä hieno reissu. Homma tuli ihan yllättäen, kun Harri soitti, että kiinnostaisiko tämmöinen. Harrille oli paikkaa tarjottu ja annettu valtuudet päättää, kenen kanssa sinne lähtee, Korhonen muistelee.

– Aika hieno kokemus kaiken kaikkiaan, vaikka auto oli tosi heikko esitys. Se oli ihan täysi vakioauto ja jarrut paljon huonommat kuin tavallisessa. Shakedownin jälkeen tuntui, että nyt on pitkä viikonloppu tulossa, mutta kyllä silläkin vaan oppi ajamaan.

Meksikon rallifanit tekivät Laukaan mieheen vaikutuksen.

– Siellä oli ihan mieletön tunnelma. Huomasi kyllä, että porukka on ihan hulluna ralliin Meksikossa. Harri on myös aika iso tähti siellä edelleen. Kaikki hänet siellä tunnisti ja tuli nimmareita pyytämään.

Katso alapuolelta, miten Korhonen käskytti Ford Fiestaansa Korpilahdella Keski-Suomessa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat