Latvalan ex-kartturi muistelee käsittämätöntä epäonnea Meksikossa – ”Auto hajosi vuosina 2018 ja 2019 tismalleen samaan paikkaan”

Miikka Anttila
Miikka Anttila. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tulevana viikonloppuna rallin MM-sarja jatkuu Meksikossa. Osakilpailu on tunnetusti ollut ranskalaisvoittoinen, mutta suomalaisittainkin on päästy juhlimaan, kun 2016 Jari-Matti Latvala ja MM-rallien ennätysmies Miikka Anttila veivät voiton. 

Anttilalalla on kokemusta Meksikosta 13 rallin verran, joten lempääläinen tietää, mistä puhuu.

– Olin mukana Meksikossa ensimmäisen kerran vuonna 2006, eli muutama vuosi sen jälkeen, kun kilpailu on MM-kalenterissa nähty. Meksikossa on tunnetusti lämmin, mutta erikoiskokeiden noustessa niin korkealle, se uuvuttavin lämpö onneksi puuttuu. Korkeudella on vaikutusta myös auton tehoihin, joista voi lähteä jopa 30 prosenttia ohuemman ilmanalan johdosta, Anttila kuvailee Meksikon rallia.

Vaikka Anttilalla ja Latvalalla on meriiteissään Meksikon osakilpailuvoitto, viimeisimmissä Meksikon ralleissa kohdalle osui uskomaton epäonni.

– Mieleenpainuvin muisto Meksikosta on, kun sekä vuonna 2018 että 2019 meiltä hajosi auto tismalleen samaan paikkaan, valehtelematta noin viiden metrin sisään, Anttila naurahtaa edelleen epäuskoisena.

Meksiko panostaa yleisöpyörityksiin – MM-ralli vaikuttanut alueen kehitykseen

Meksiko tuo rallin katsojien luokse, panostaen niin kutsuttuihin kaupungin läheisyydessä ajettaviin yleisöpyörityksiin, joita tänä vuonna on peräti yhdeksän erikoiskokeen verran.

– Meksikossa panostetaan todella paljon kaupunkierikoiskokeisiin, jotka keräävät katsojia erittäin runsaasti, muualla ei yleisöä juuri näykään. Tämän vuoksi oletettavasti ralliorganisaatio on sisällyttänyt niin monta kaupunkierikoiskoetta; esimerkiksi yksi erikoiskokeista on tehty aivan huoltoparkin viereen, jolloin katsojat pääsevät vaivattomasti näkemään ja aistimaan vauhdikasta kilpailutilannetta.

Vuoriston erikoiskokeiden yleisömäärän vähyyteen yksi todennäköinen syy on alueen vaikeakulkuisuus, johon on kuitenkin vuosien varrella tullut selvää kehitystä, myös itse MM-rallin ansiosta.

– Siitä kun 2006 menin ensimmäisen kerran Meksikoon, koko alue on kehittynyt huimasti,. Infrastruktuuri on ottanut ison loikan. Silloin kun rallia maassa alettiin ajamaan, vuoristoonhan jouduttiin tekemään uutta tielinjaa, joka lopulta nopeutti paikallisten liikkumista kaupunkiin useilla tunneilla. Hienoa miten rallilla on ollut tällainen positiivinen myötävaikutus paikalliseen väestöön historian aikana, kertoo Anttila vuosien kokemuksen nojalla.

Kolme suomalaista Meksikossa – ammattilaisen hatun nosto ”juniorille”

Kuluvalla kaudella suomalaisia kuljettajia ei ole liiaksi vielä kärkikahinoissa nähty, mutta voiko suomalaisten tämän hetken sijoitukset antaa etua Meksikossa.

– Meksiko on yksi niistä ralleista, joissa lähtöpaikan merkitys korostuu. Suomalaisia pitäisi auttaa tällä hetkellä se, että he eivät ole pisteissä kärjessä, eli myöskään pölyisille erikoiskokeille ei tarvitse lähteä niin sanotusti tienputsaajan roolissa – mitä taaempana tulee, sitä helpompi pärjätä, Anttila spekuloi.

Kuten useat muut, myös Anttila nostaa hattua nuorelle, 19-vuotiaalle WRC-kuljettajalupauksellemme Kalle Rovanperälle.

– Kun ensimmäisen kerran testasimme Eerik Pietarisen kanssa vuoden vaihteessa R5-autolla, tajusin kunnolla miten iso työmaa Kallella edessään olisi tällä kaudella hypätä nykyiseen WRC-autoon, koska autoilla on todella suuri ero suorituskyvyssä. Kalle on kuitenkin klaarannut muutoksen erinomaisesti ja suorituksen taso on ollut huikea. Joku voisi ottaa tilanteesta paineita, mutta Kalle tuntuu kestävän senkin hyvin. Hän on elementissään, eikä anna ulkopuolisten tekijöiden sekoittaa pakkaa.

– Toivottavasti kaikki suomalaiset pystyvät hyödyntämään lähtöpaikan tuoman edun Meksikossa, Anttila päättää.

Lähde: Neste Rallin tiedote

Lue myös nämä